واکنش دولتمردان ترکیه به اظهارات بایدن درباره نسل کشی ارمنی ها

سرویس ترکیه - در پی به رسمیت شناخته شدن نسل کشی ارمنی ها، مقامات بلند پایه حکومت ترکیه واکنش نشان دادند.

به گزارش کردپرس، به رسمیت شناخته شدن نسل کُشی ارمنی ها در سال 1915 توسط جو بایدن واکنش های متعددی در میان دولتمردان ترکیه در پی داشت. برخی از این واکنش ها از این قرارند:

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه:
«کلمات نمی توانند تاریخ را تغییر دهند یا بازنویسی کنند. ما نمی توانیم تاریخ خودمان را از کس دیگری یاد بگیریم. فرصت طلبی سیاسی بزرگترین خیانت به صلح و عدالت است. ما این گفته را که اساس آن بر پوپولیسم استوار است کاملا رد می کنیم.»

مصطفی شنتوپ رئیس مجلس:
«اظهارات بایدن درباره وقایع 1915 از جهت تاریخی و حقوقی هیچ ارزشی ندارد اما می تواند باعث مسموم شدن رابطه بین ترکیه و ایالات متحده بشود.»

فواد اوکتای معاون رئیس جمهور:
«ما اظهارات بایدن از وقایع 1915 را که نشانگر تحریف تاریخ به خاطر خرده حساب های سیاسی است، رد می کنیم.»

سلیمان سویلو وزیر کشور:
«ایالات متحده تاریخ بلد نیست. زیرا سابقه ندارد. بنابراین حرف های رئیس جمهورش هم هیچ ارزشی ندارد.»

عبدالحمید گُل وزیر دادگستری:
«اظهارات بدخواهانه کسانی که سابقه آنها پر از جنایت های کیفری و نسل کشی و نژادپرستی است برای ما اهمیتی ندارد. در پیشگاه تاریخ و حقوق هم هیچ قیمتی ندارد. آناتولی منبع الهام خویشاوندی تاریخ بشری بوده و خواهد بود.»

محمت موش وزیر تازه بازرگانی:
«ادعای نسل کشی یک تهمت بزرگ به ملت شریف ترکیه است. این اظهارات تلاش برای آسیب زدن به رابطه ترکیه و ایالات متحده است و مغایر با واقعیت ها است.»

ضیا سلجوق وزیر آموزش و پروش:
«بایگانی های تاریخی آینه واقعیت هستند و بر اساس تجربه ساخته شده اند و نه توهم های سیاسی. ما به بچه هایمان تاریخ واقعی خود را می گوییم بدون تحریف کردنش. این تهمت ها از جهت تاریخی و قانونی هیچ سندی ندارند.»

مصطفی وارناک وزیر صنایع و فناوری:
«ایالات متحده که عفونت زمین متعلق به آن است هیچ حرفی برای گفتن به ترکیه ندارد. شما امیدوار بودید که با هزینه از دست دادن دوستی ترکیه تاریخ سیاسی را تحریف کنید.»

لطفی الوان وزیر دارایی:
«در تاریخ شکوهمند ملت ما هرگز نسل کشی صورت نگرفته است. کسانی که سعی می کنند با دروغ تاریخ را لکه دار کنند هرگر دنبال حقیقت نبوده اند. چون به نفعشان نیست.»

مراد کوروم وزیر محیط زیست:
«اتهام نسل کشی برای ملت ما قابل قبول نیست. ملتی که باعث شده عدالت و صلح در این سرزمین هزاران سال حاکم باشد و مظلومین را در آغوش کشیده. شما نمی توانید واقعیت های تاریخی را با تحریف، دروغ و تهمت تغییر بدهید. ما این را رد می کنیم.»

بکر پاکدمیر وزیر کشاورزی و جنگلداری:
«اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که وقایع 1915 را به اصطلاح" نسل کشی "توصیف می کند غیر قابل قبول و دور از واقعیت است.»

محمت نوری ارسوی وزیر فرهنگ و جهانگردی:
«ما گفتمان سیاسی جو بایدن رئیس جمهور آمریكا را كه با واقعیت های تاریخی سازگار نیست و تحت تأثیر لابی ها است رد می كنیم. آنها كه دعوت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ما درباره وقایع 1915 را برای بررسی تاریخی نادیده می گیرند نباید فراموش کنند که دارند جراحت ایجاد می کنند.»

عادل قارا اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل:
«ما بدون در نظر گرفتن تفاوت زبان، مذهب، و نژاد در صلح زندگی کردیم و زندگی خواهیم کرد. این ذهیت مزخرف شما را رد می کنیم.»

فخر الدین آلتون وزیر ارتباطات:
«ما برچسب زدن دولت بایدن را در مورد وقایع 1915 به عنوان "نسل کشی" رد و محکوم می کنیم. این اظهارات که از تهمت های بی اساس دیاسپورای ارمنی پشتیبانی می کند نشان می دهد که متأسفانه ایالات متحده در برابر خواسته های لابی ها زانو زده است. کاملاً واضح است که این سخنان از محاسبات سیاسی داخلی ایالات متحده آمریکا ناشی می شود و منافع ایالات متحده و ارمنیان را تأمین نخواهد کرد.»

کد خبر 8571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha