مغازه داران و شهروندان کردستانی گله مند از نوسانات قیمت

سرویس کردستان – فروشندگان کالاهای اساسی معتقد هستند افزایش قیمت ها باعث شده سود آنها کمتر و فروش کمتری نسبت به گذشته داشته باشند.

به گزارش کردپرس، برخی از کالاها در اولویت خرید برای خانوارها قرار دارند و اگر از خرید این اقلام خودداری کند زندگی روزمره آنها با مشکل مواجه شده است و معمولا به دلیل اینکه خرید این کالاها حداقل چند بار در هفته انجام می شود خریداران تغییر جزئی در قیمت ها را لمس خواهند کرد و این حس تنش و ناآرامی در سایر بازارها به وجود خواهد آورد.

افزایش قیمت روزانه

یکی از خوار و بار فروشان دیواندره ای گفت: از دوماه قبل قیمت برخی از اقلام مرتب گران می شود به عنوان مثال محصولی را با قیمتی به فروش می رسانیم اما روز بعد خودمان مجبور هستیم با قیمت بالاتری خریداری کنیم و مردم هم از این افزایش قیمت ها ناراضی هستند و بعضا فکر می کنند مغازه دار خودسر قیمت ها را زیاد می کند.

کیهان احمدیان اضافه کرد: با افزایش قیمت ها سود ما تغییری نمی کند و ما همان سود قبلی را روی محصولات می گذاریم اما در عوض بخاطر گرانی اجناس فروش آنها کمتر شده است و نسبت به گذشته در مجموع سود کمتری نصیب ما می شود.

مردم هر روز برخی از کالاها ازجمله تخم مرغ، روغن، برنج، قند ، نوشیدنی ها و... را خریداری می کنند مردم به این مواد غذایی احتیاج و مجبور به خرید هستند. متاسفانه وضعیت اقتصادی مردم این منطقه و فصلی بودن شغل اکثر آنها باعث شده که در طول ماه بصورت نسیه خرید کنند و وقتی پول دریافت کردند نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

اجناسی که بصورت نسیه می فروشیم ممکن است فرد بعد از مدتی طولانی قرض خود را برگرداند که با توجه به این نوسانات قیمت ممکن است نتوان با طلبی که برگشته همان اجناس را دوباره خریداری کرد.

کم شدن درآمد اقشار مختلف

کارشناسان اعتقاد دارند افزایش قیمت ها نه تنها تناسبی با یارانه نقدی پرداختی به خانوارها ندارد، بلکه به دلیل تورم و جهش های قیمتی و بی ثباتی بازار این کالاها، در عمل فشار گرانی را بر خانوارها چندین برابر محسوس تر از پیش کرده است، زیرا هزینه ی بالای غذا ممکن است سبب کاهش مصرف سایر کالاها و خدمات اساسی مانند مراقبت های پزشکی، تحصیلات و تفریح و مسکن از سوی خانوارها شود.

آنچه مسلم است گراني افسارگسيخته در طول سال هاي گذشته آسيب هاي جدي و اساسي را به اقتصاد كشور وارد نموده و سبب مشكلاتی برای خانواده ها و خصوصا طبقات متوسط و پايين جامعه شده گرانی ها باعث می شود که قشر متوسط جامعه هر روز به قشر پایین تر نزدیک تر شود و فقر در کشور بیشترو بیشتر شود، در نتیجه قشر پایین تر جامعه روز به روز با وجود گرانی ها افزایش می یابد.

وی اضافه می کند: معمولا اخبار و جوهای که در بازار پیش می آید محرکی می شود تا یک سری افراد از موقعیت سو استفاده کنند و سرمایه خود را به یک کالای اساسی بدهند و آن را احتکار کنند تا در زمان ممکن خود برای آن قیمت دلخواه تعیین و وارد بازار نمایند.

بسیاری از کالاهای اساسی در داخل کشور تولید می شود و بخشی از آنها نیز با ارز دولتی وارد کشور می شود اما در عمده فروشی ها و خرده فروشی ها قیمت ها بر اساس نرخ ارز غیر رسمی بالا می رود که سنخیتی با هم ندارد باید مسئولان دست مفسدان را از کالاهای اساسی حذف کنند تا ضمن برقراری آرامش بر بازار، قیمت دیگر کالاها غیر اساسی نیز به ثبات برسد.

نامتناسب بودن درآمدها و هزینه ها

یک شهروند می گوید: طبيعت جسمي بشر به گونه اي است كه ناچارا براي زنده ماندن و زندگي كردن غذا و خوراك به دست آورد و ناچار است براي تامين آن به بازار و مغازه ها برود و كار و فعاليت نموده و براساس مزد و درآمدش خريدي كند و خود و خانواده اش را سير نمايد.

محمد خالدی که یک کارگر ساده ساختمانی است، ادامه می دهد: قیمت ها هر روز افزایش پیدا می کند اما حقوق ما افزایش کندی دارد و اصلا درآمد ما متناسب با هزینه ها نیست مجبورا هر روز از یکی از نیازهای اساسی می زنیم و مدت هاست نتوانسته ایم اصلا به اولویت های دوم هم فکری داشته باشیم.

برخی از خانواده ها املاک و طلا به عنوان سرمایه دارند و با این گرانی ها خم به ابرو نمی آورند و از آنطرف هم خوشحال هستند که کالای خودشان قیمتش چند برابر شده است اما ما کارگر هستیم و چیزی به اسم پس انداز نداریم.

حتی مغازه داران هم دیگر به ما نسیه نمی دهند و می گویند فردا معلوم نیست قیمت چقدر افزایش یابد و ما ضرر می کنیم. از دولت درخواست داریم حداقل برای قشرهای ضعیفی مانند کارگران فصلی سبد کالاهای اساسی در نظر بگیرد.

نظارت بر بازار وجود دارد

مسئول نظارت بر بازار دیواندره می گوید: بصورت مداوم بر بازار نظارت خواهیم کرد اگر در موردی به این نتیجه برسیم یا از طرف شهروندان به ما اطلاع داده شود که فردی به منظور سود بیشتر اقدام به احتکار نموده است برای وی تشکیل پرونده و به مراجع ذی صلاح معرفی خواهد شد.

جلیل احمدزاده ادامه می دهد: ۱۱ قلم کالا از جمله روغن، شکر، مواد پروتئینی، کره، شیرخشک، لوازم خانگی، لوازم یدکی، لاستیک ماشین وکاغذ شامل طرح مبارزه با اختفا و احتکار است از همه مردم درخواست دارم برای ایجاد آرامش در بازار اگر مواردی از احتکار و اختفا کالا را مشاهده کردند حتما به شماره ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن، تجارت و یا شماره ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی اطلاع دهند.

وی بیان می کند: درج قیمت گذاری بر روی کالاها در خرده فروشی ها، تطبیق قیمت نصب شده با قیمت مندرج بر روی اجناس، کم فروشی و گران فروشی از جمله تخلفاتی است که مدام توسط بازرسان مورد نظارت قرار می گیرد و به محض مشاهده هرگونه تخلف فرد خاطی به تعزیرات حکومتی معرفی خواهد شد.

احمدزاده می گوید: احتکار، عرضه خارج از شبکه، عرضه و فروش کالای قاچاق از جمله تخلف های دیگری است که در فصل هشتم قانون‌ نظام‌ صنفی‌ كشور به آن اشاره شده و نوع جریمه را هم اشاره کرده است.

کد خبر 85431

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha