بحران در روابط آنکارا – واشنگتن در کوتاه مدت حل نخواهد شد

سرویس ترکیه - بحرانی که تحت عنوان زندان کشیش برانسون در ترکیه و عدم آزادی وی به وجود آمده دارای محرک های بسیار بیشتر و مهم تری از جمله مسئله تحریم ایران، مسئله منبج و کردهای سوریه، مسئله سامانه دفاع موشکی S-400 روسیه و توافقنامه خرید آنکارا – مسکو و ... است.

به گزارش کردپرس، در حالی که بحران در روابط ترکیه – آمریکا ادامه دارد؛ روز گذشته اخبار منتشر شده از روسیه حاکی از تحویل سامانه دفاع موشکی S-400 به ترکیه در سال 2019 میلادی بود. در واقع بحرانی که تحت عنوان زندان کشیش برانسون در ترکیه و عدم آزادی وی به وجود آمده دارای محرک های بسیار بیشتر و مهم تری از جمله مسئله تحریم ایران، مسئله منبج و کردهای سوریه، مسئله سامانه دفاع موشکی S-400 روسیه و توافقنامه خرید آنکارا – مسکو و ... است. از همین رو بسیاری از کارشناسان امر روابط بین الملل بر این مسئله متفق القول هستند که بحران در روابط ترکیه – آمریکا به این زودی حل نخواهد شد. در مسئله کردهای شمال سوریه هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. علیه ایران و روسیه تحریم های جدیدی اعمال می شود، به خصوص این که بعد از 4 نوامبر تحریم هایی علیه ایران اعمال خواهد شد که برای ترکیه بسیار حیاتی و مهم هستند.

اولوچ اوزاولکه، سفیر سابق آنکارا در واشنگتن در این ارتباط می گوید: آمریکا جهان را بر اساس منافع خود و دیگری ها اداره می کند. سیاستی را هم که اکنون دولت این کشور اتخاذ کرده است در واقع تلاش برای بازگرداندن قدرت سابق آمریکا به این کشور است.

وی در سخنان خود با تاکید بر این که جنگ های نیابتی نتایج بسیار مهلکی را در تمام جهان به جا گذاشته است گفت: ملی گرایی ها در ابعادهای بسیار متفاوتی به وجود آمده است. به تشویق میکرو ملی گرایی ها پرداخته و یک جنگ نیابتی را دامن زده اند. در این چارچوب نیز به خاطر منافع خود دیگری ها را به جان هم انداختند. در خاورمیانه این اقدامات را به صورت آشکار در حال مشاهده هستیم. در عراق و سوریه تنها به خاطر تمایل آمریکا و یا بروز آشکار حاکمیت آمریکا یا روسیه صدها هزار انسان کشته شده است.

این دیپلمات بازنشسته در ادامه اظهارات خود تصریح کرده است: ترکیه به همراه ایران یکی از کشورهایی است که دارای وزن بالای سیاسی در منطقه است. آمریکا از شرق فرات دست برنمی دارد و در خصوص منبج نیز به توافق کامل و قطعی با ترکیه نرسیده است. تمامی این ها از جنگ برای منافع کشورها نشات می گیرد. به خصوص این که آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ با مشکلات سیاست داخلی روبه رو شده است. برای بیرون رفتن از این مشکلات اقداماتی اتخاذ می کند. ولی این به تنهایی کفایت نمی کند. تلاش می کند تا یک حمایت گسترده پیش از برگزاری انتخابات 6 نوامبر را به دست بیاورد. این حمایت را نیز تلاش می کند به وسیله کشیش برانسون به دست آورد. در این راه نیز مسیحیان معتقد برای ترامپ بسیار مهم است، تلاش می کند تا به وسیله برانسون به آنان این پیام را برساند که به خاطر یک مبلغ مسیحی آماده دست زدن به هر کاری است.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 85143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha