حلقه جدید تنش در روابط آنکارا – واشنگتن چیست؟

سرویس ترکیه - به گفته برخی از مقامات اطلاعاتی حلقه جدید زنجیر بحران در روابط ترکیه – آمریکا احتمال همکاری های اخیر آمریکا – ترکیه به خصوص همکاری های اطلاعاتی در مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

به گزارش کردپرس، بحران در روابط ترکیه – آمریکا وارد روزهای بسیار حساسی شده است که قابلیت تحت تاثیر گذاشتن منطقه و جهان را دارد، در افزایش تعرفه های وارداتی از ترکیه توسط آمریکا و مقابله به مثل ترکیه با افزایش تعرفه 22 محصول صادراتی آمریکا به ترکیه روز گذشته نیویورک تایمز در خبری مهم از احتمال تحریم شرکت هواپیمایی ترکیه توسط آمریکا سخن گفت که این موضوع باعث نگرانی کارشناسان روابط بین الملل شده است.

سوالی که در این خصوص مطرح می شود این است: حلقه جدید تنش در روابط آنکارا – واشنگتن چه می تواند باشد؟

سوالی که مقامات اطلاعاتی به آن پاسخ داده اند در نوع خود نگران کننده و رعب آور است، به گفته برخی از مقامات اطلاعاتی حلقه جدید زنجیر بحران در روابط ترکیه – آمریکا احتمال همکاری های اخیر آمریکا – ترکیه به خصوص همکاری های اطلاعاتی در مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

یک مقام عالی رتبه آمریکایی و یک مقام عالی رتبه مبارزه با ترور اروپا در اظهاراتی جداگانه از قطع روابط اطلاعاتی آمریکا – ترکیه در زمینه مبارزه با داعش ابراز نگرانی کرده و عنوان کرد: ترکیه اطلاعات بسیار مهمی از مظنون ها و افراد تحت تعقیب گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) دارد. احتمال این که ترکیه آمریکا را از این اطلاعات محروم بگذارد بسیار بالا است. این احتمال وجود دارد که ترکیه در عملیات های پاکسازی خود در سوریه آمریکا را مطلع نکند. نیروهای امنیتی ترکیه در سوریه عملیات بسیار مهمی با هدف جلوگیری از ورود مبارزان خارجی به خاک سوریه را انجام می دهند که این عملیات ها می تواند تحت تاثیر بحران های پیش آمده در روابط سیاسی قرار بگیرد.

این مقام اطلاعاتی آمریکایی در گفتگو با نیویورک تایمز عنوان کرده است: در خصوص این که آمریکا از ترکیه به عنوان یک شریک جنگی در سوریه نگرانی هایی به خود راه بدهد دلیل دیگری هم دارد. ست جی. جونس، مدیر پروژه تهدید های بین المللی که از سوی مرکز تحقیقات بین المللی و استراتژیک واشنگتن صورت می گیرد عنوان کرده است ترکیه از هیئت تحریر الشام در سوریه حمایت کرده و به آنان کمک می کند. هیئت تحریرالشام در واقع اسم تغییر یافته جبهه النصره شاخه سوری القائده ای است که از سوی آمریکا و روسیه به عنوان گروه تروریستی هدف قرار گرفته است.

ست جی. جونس مدیر پروژه تهدیدهای بین المللی می گوید: آنکارا در سوریه برای مبارزه با کردها از گروه های جهادگر استفاده می کند. بزرگترین نگرانی در این خصوص مبارزه ترکیه از یک طرف با داعش و پاکسازی خانه های سازمانی وابسته به این گروه و از طرف دیگر حمایت اردوغان از گروه های جهادگر در سوریه است.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 84861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha