ضعف در نظارت عاملی برای گرانی و تورم

سرویس کردستان_ این روزها تورم و گرانی افسار گسیخته کالاها به ویژه گرانی کالاهای اساسی مردم را تحت فشار قرار داده و سفره آنها را کوچکتر کرده است.

به گزارش کرد پرس،افزایش قیمت کالاها، موضوعی است که کل اقتصاد کشور را فراگرفته و خاص یک کالا و یا یک منطقه خاص نیست، اما در این میان بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار، استان کردستان در ماه‌های اخیر در میان استان‌های با بالاترین نرخ تورم ماهانه قرار داشته و حتی رکورددار بیشترین افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های پرمصرف در کشور بوده است.

هر چند مسئولان مربوطه توجیهاتی را برای بالا بودن نرخ تورم در استان کردستان ارائه می‌کنند اما کارشناسان و صاحب نظران این را ناشی از ضعف نظارت بر قیمت‌ها در استان می‌دانند، موضوعی که حتی در سطح کشوری نیز مصداق دارد.

ضعف نظارتی بر بازار در این دولت به یک مشکل ساختاری تبدیل شده است، اما این موضوع در استان کردستان با توجه به شرایط موجود بیش از حد حس می‌شود و شواهد موجود حاکی از آن است که اراده مصممی در استان کردستان برای نظارت بر بازار نیست.

تعلل سازمان صمت و بلاتکلیفی در نرخ‌گذاری کالاها و خدمات در بیشتر صنوف، موجب شده تا هر کسی به هر مبلغی که می‌خواهد کالای خود را به مردم عرضه کند و کسی نیز جوابگوی این آشفته بازار نیست.

لحظه‌ای شدن قیمت اجناس در بازار نشانه ضعف مدیریت اقتصادی

استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی و مدیرگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان در این رابطه با انتقاد از لحظه‌ای شدن قیمت برخی اجناس در بازار، گفت: این وضعیت نشانه‌ای از ضعف مدیریت اقتصادی و همچنین ضعف نظارت اجتماعی است و ربطی به تحریم‌ها ندارد.

حامد قادرزاده اظهار کرد: متأسفانه قیمت برخی اجناس در بازار به صورت لحظه‌ای افزایش می‌یابد و برخی اجناس نیز روز به روز کمیاب‌تر می‌شوند که این امر وضعیت را برای مردم سخت و آنان را نسبت به آینده نگران کرده است.

وی با اشاره به جابه‌جا شدن نقش پرسشگران و پاسخگویان، افزود: متأسفانه در این شرایط شاهدیم که حتی مسئولان هم که باید پاسخگو باشند، پرسشگر می‌شوند و وقتی از آنها می‌پرسند که چرا قیمت فلان جنس داخلی افزایش یافته، خودشان پرسشگر این وضعیت هستند، در حالی که آنان باید پاسخگو باشند نه پرسشگر.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مسئولان باید توجه داشته باشند که تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها به نیروی نظارتی و اطلاعاتی قوی نیاز دارد و خلا همین مسئله امروز باعث شده که تا حدودی بازار کردستان دچار آشفتگی شود.

قادرزاده یادآور شد: در کنار ضعف‌هایی که در نظارت بر بازار وجود دارد طی سال گذشته به واسطه شیوع ویروس کرونا مردم بیش از پیش با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه شدند چرا که مردم این استان از نظر زیرساخت‌های اقتصادی شرایط مناسبی ندارند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر درآمد مردم این استان روزانه است و سهم کسانی که حقوق ماهیانه و ثابت دریافت می‌کنند در مقابل کسانی که از داد و ستدهای رایج و روزمره تحصیل درآمد دارند، ناچیز است، افزایش قیمت‌ها به صورت روزانه می‌تواند به شدت بر اقتصاد یک خانواده تاثیر منفی بگذارد.

مدیریت نابسامان بر بازار امنیت روانی مردم را به مخاطره انداخته است

هر چند دولت برای ساماندهی بازار و تامین کالاهای اساسی تلاش کرده اما شواهد موجود حاکی از آن است که در این امر موفق نبوده است. افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، چند نرخی بودن عرضه کالاها و و کمبود کالاهای اساسی موضوعی نیست که با توجیه و سخنرانی مسئولان قابل کتمان باشد و این مردم هستند که این آشفتگی بازار را از نزدیک در سفره‌های خود حس می‌کنند.

در حالی که انتظار می‌رفت با تمهیدات دولتمردان برای کنترل بازار در سال جدید، این نابسامانی‌ها پایان یابد نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بازار برخی مایحتاج اساسی مردم نیز با کمبود و افزایش قیمت شدید روبه‌رو شد و در حال حاضر اقلامی نظیر روغن، شکر، مرغ و غیره یا در سطح بازار وجود ندارد و یا اینکه با قیمت‌های بسیار بالا در بازار عرضه می‌شود.

بدون شک برای مدیریت این بازار که مردم را از لحاظ امنیت روانی نیز با مشکل مواجه کرده و سطح دغدغه آنها را به تامین مایحتاج روزانه تقلیل داده است، باید هر چه زودتر برنامه ریزی کرد، چرا که ادامه این شرایط می‌تواند تاثیرات شدید اجتماعی و اقتصادی را برای کل جامعه به همراه داشته باشد.

کد خبر 7068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha