‍ حکایت رایگان شدن برق در مناطق زلزله زده / سید علاءالدین حیدری

سرویس کرمانشاه _" شروع و پایان این فرایند رایگان شدن برق مناطق زلزله زده قبل از شروع به کار مجلس یازدهم و نمایندگان فعلی بوده است و حاصل سه سال پیگیری مستمر می باشد"

خبرگزاری کردپرس _ زلزله مهیب آبان ۹۶ موجب خسارات فراوانی در ابعاد مختلف به مناطق وسیعی از استان کرمانشاه گردید. وقوع زلزله قرین با ویرانی و مرگ است اما با مدیریت صحیح بحران می توان زمینه های فرصت سازی برای توسعه و آبادانی بهتر را هم فراهم کرد .

در جریان زلزله کرمانشاه ما شاهد فرصت سازیهای خوبی بودیم که بدور از هرگونه جانبداری خاص باید آنها را شکافت و دید.

اصل مهم در اینگونه بحرانها مدیریت است و کرمانشاه یک امتیاز مثبت و مطلوب داشت و آنهم حضور استانداری مثل مهندس بازوند که یک مدیر قوی بحران در کشور بودند . یکی از اقدامات موثر ایشان ، ارتقاء سطح بحران زلزله کرمانشاه از یک بحران منطقه ای و محلی به بحرانی ملی بود که سر منشاء توجهات کلان به این مناطق گردید.

خدمات و حمایت های خوبی از سوی دولت برای مناطق زلزله زده اختصاص یافت . یکی از این خدمات #رایگان_نمودن_برق مناطق زلزله زده به مدت #سه_سال ( ۹۶-۹۷-۹۸) بود.

اینروزها روایت های مختلفی از این خدمت مهم منتشر می شود . کسانی انجام این خدمت را نتیجه پیگیری خود می دانند که اینچنین نیست . برای ما که در جریان و مطلع واقعیت ها هستیم لازم است که گوشه ای از واقعیت داستان را هم روایت کنیم .

حکایت این خدمت بزرگ اینطور است که :

* ۹۶/۰۹/۰۱ جلسه ستاد بحران استان به ریاست استاندار محترم و با حضور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم تشکیل و به پیشنهاد مهندس بازوند مصوب گردید که با توجه به سرمای هوا و شرایط سخت مردم مناطق زلزله زده برق اسکان مردم زلزله زده رایگان تامین گردد.

* متعاقباً پیگیریهای چندین ماهه استانداری ، شرکت توزیع برق استان ، وزارت نیرو ، وزارت کشور و ... برای اجرای این مصوبه انجام گردید .

* پیرو پیش آمدن بحث اخذ مالیات از شرکت برق استان بابت برق مصرفی مناطق زلزله زده ، مکاتبات مختلفی با وزارتخانه ها و دولت انجام گرفت که شرکت برق را معاف کنند تا از مردم هم هزینه ای اخذ نگردد یعنی در واقع برق رایگان از پرداخت مالیات معاف شده که بتوان مصوبه مذکور را اجرا نمود.

* وزیر نیرو طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور اعلام کردند که رایگان نمودن برق این مناطق پیرو مصوبه و دستور وزیر کشور ، ستاد مدیریت بحران و استاندار کرمانشاه با توجه به شرایط اضطراری منطقه بوده است و شرکت برق را از مالیات معاف کرده تا که هزینه ای از مردم گرفته نشود .

* پیگیریهای وزیر نیرو ، وزیر کشور و استاندار کرمانشاه از دولت برای محاسبه رایگان برق مصرفی سه ساله این مناطق ادامه یافت و دولت در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۱ مصوبه ای را به تصویب رساند که طی آن مصوب گردید " برق مصرفی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در سال های ۹۶، ۹۷، ۹۸ به صورت رایگان محاسبه و به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می شود " این مصوبه طی نامه شماره ۱۹۱۸۶ ابلاغ گردید . گره این مصوبه باز و قابل اجرا گردید .

یعنی شروع و پایان این فرایند قبل از شروع به کار مجلس یازدهم بوده است و تمام مراحل پیگیری از مسیر استاندار ، وزارت کشور ، وزارت نیرو و هیئت دولت بوده است .

این خدمت که حاصل سه سال پیگیری مستمر می باشد در واقع هدیه نظام و دولت به مردم مناطق زلزله زده استان کرمانشاه است که باید شفاف گفت و قدر دانست .

کد خبر 6948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha