چشم انداز توافق کردها با دمشق/ آینده همپیمانی کردها و جو بایدن

سرویس جهان- دکتر فابریس بالانشه به کردپرس گفت کردهای سوریه برای توافق با دولت سوریه تمایل دارند اما در حال حاضر امتیازات کمتری نسبت به گذشته در سازش با دمشق دریافت خواهند کرد.

به گزارش کردپرس، یکی از مسائل مهم بحران سوریه از ابتدا، رابطه کردها با دولت مرکزی سوریه بوده است. کردهای سوریه گاهگاهی- البته در زمانی که همپیمانی با آمیکا به داد آنها نرسیده و واشنگتن در مقابل حملات ترکیه آنها را تنها گذاشته است- برای توافق با دمشق تمایل نشان داده اند. با این حالف مذاکره با دمشق در مقاطع مختلف تاکنون نتیجه ای ملموس به دنبال نداشته است. یکی دیگر از ابعاد بحران سوریه همپیمان شدن کردها با دولت آمریکا بود. اگرچه این مسئله که آمریکا آن را به دلیل مبازره با داعش عنوان کرده، به سود کردها تمام شده اما واشنگتن دو بار در مقاطع حساس که ترکیه به آنها حمله کرد، به راحتی کنار کشید تا ترکیه کردها را از مناطق مهم و استراتژیک عقب براند. آینده مذاکرات کردها و دمشق و نیز چشم انداز همپیمانی کردها با آمریکا در دوران جو بایدن که او را دوست بهتری برای کردها خطاب می کنند، کردپرس را بر آن داشت مصاحبه ای با دکتر فابریس بالانشه، کارشناس ارشد مسائل کردها و سوریه در دانشگاه لیون 2 فرانسه انجام دهد.

دکتر فابریس بالانشه درباره مذاکرات کردها و دولت مرکزی سوریه به خبرگزاری کردپرس گفت: کردهای سوریه برای توافق با دمشق مشتاق هستند زیرا هرچه بیشتر آنها منتظر بمانند احتمال کمتری وجود دارد که دمشق سازش را بپذیرد. دمشق در سال 2019 حاضر بود بر سر خودمختاری محدود و استفاده کردها از زبان کردی سازش کند اما از اکتبر 2019 وضعیت تغییر کرده است. دمشق می خواهد شمال شرق سوریه را تحت کنترل دوباره خود قرار دهد و در مقابل آن، تنها آنهایی را که با اداره خودگردان همکاری کرده اند عفو کند. در حال حاضر نیروهای آمریکا در شمال شرق سوریه حضور دارند که مانعی بر سر تلاش دمشق برای کنترل دوباره بر مناطق تحت کنترل کردهاست. با این حال کردها می دانند که آمریکایی ها برای همیشه اینجا حضور نخواهند داشت. با این حال، جو بایدن مثل دونالد ترامپ که در اکتبر 2019 نیروهایش را خارج کرد این کار را به صورت یکجانبه انجام نخواهد داد. در عین حال، کردها نگران هستند که بهای توافق هسته ای میان آمریکا و ایران را بپردازند.

احتمال حمله دوباره ترکیه به کردهای سوریه

استاد دانشگاه لیون 2 فرانسه درباره احتمال حمله مجدد ترکیه به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه گفت: ترکیه در رویای بیرون راندن کردها از شمال سوریه به سر می برد. مناطق تحت کنترل کردهای سوریه همچنان در خطر حمله نظامی دیگری از سوی ترکیه قرار دارند.

وی تاکید کرد خطر همراهی روسیه با ترکیه در حمله به کردها وجود دارد. بالانشه در این باره گفت: روسیه اجازه خواهد داد ترکیه این حمله را علیه کردها انجام دهد زیرا اولویت مسکو بازپس گرفتن ادلب است. رابطه ترکیه- روسیه از سال 2016 بر محور گرفتن قلمرو از کردها در مقابل کاهش حمایت ترکیه از اپوزیسیون سوریه بوده است.

درگیری میان نیروهای ارتش سوریه و نیروهای کرد

کارشناس ارشد مسائل سوریه در باره درگیری های جسته و گریخته میان نیروهای کرد و ارتش سوریه افزود: درگیری ها میان ارتش سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه به خاطر مسدود کردن اقدامات نیروهای دموکراتیک سوریه در شهبا بوده است. بنابراین، نیروهای دموکراتیک سوریه در مقابل اقدام نیروهای سوری در شهبا، مانع تحرکات ارتش سوریه در حسکه و قامیشلو شدند.

دکتر بالانشه درباره علت درگیریها گفت: هدف ارتش سوریه و روسیه این است که به نیروهای کرد-عرب سوریه نشان دهند که چه کسی قویتر است تا کردها از اتکا به نیروهای آمریکا پرهیز کنند.

چشم انداز حمایت جو بایدن از کردهای سوریه

استاد دانشگاه لیون فرانسه درباره آینده همپیمانی کردها با دولت آمریکا به رهبری جو بایدن گفت: جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ اقدامات غیرقابل پیش بینی کمتری انجام خواهد داد. او نیروهای آمریکایی را به صورت یکجانبه از سوریه خارج نخواهد کرد اما از طرفی، جو بایدن تمایل ندارد نیروهای آمریکایی را برای همیشه در مناطق تححت کنترل کردها حفظ کند.او می خواهد به کردها کمک کند از موضع قدرت با دمشق مذاکره کنند و در سوریه یک کارت داشته باشد. جو بایدن می خواهد نیروهای یگان های کرد مدافع خلق یا YPG ارتباط خود را با پ.ک.ک قطع کند تا به ترکیه اطمینان خاطر دهد. این مسئله مشکل است چرا که ترکیه- بدون پ.ک.ک یا با پ.ک.ک- نمی خواهد YPG در نزدیکی مرزهای این کشور حضور داشته باشد.

او درباره خطر حمله مجدد ترکیه به کردها در صورت خروج نیروهای آمریکا هشدار داد و افزود: اگر نیروهای آمریکایی از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خارج شوند ترکیه به کردها حمله خواهد کرد. شهر کوبانی هدف خوبی برای این منظور است زیرا کوبانی میان جرابلس و گری سپی قرار گرفته و نیروهای کرد سوریه نمی توانند از جاده ام 4 میان تل تمر و عین عیسی استفاده کنند.

دکتر بالانشه کردها را به توافق با روسیه به جای آمریکا توصیه کرد و گفت: اما توافق کردها با روسیه می تواند کردها را در قامیشلو نجات دهد و در مقابل کردها باید رقه و دیرالزور را به ارتش سوریه واگذار کنند. احتمالا کردها بتوانند مانند شورشیان در درعا، خودمختاری محدودی تحت نظر روسیه به دست بیاورند.

استاد دانشگاه لیون فرانسه درباره احتمال محافظت جو بایدن از کردها در برابر حمله احتمالی و مجدد ترکیه افزود: محافظت از کردها توسط جو بایدن محدود خواهد بود. کردها تا زمانی که به نفع آمریکا بوده و روابط میان آمریکا و ترکیه در تنش باشد تحت محافظت این کشور قرار دارند. اما جو بایدن نمی خواهد ترکیه ناتو را ترک کند. نمی توان به طور دقیق گفت که در صورت حمله ترکیه به کردهای سوریه جو بایدن با آن مخالفت می کند. آمریکا در جریان حمله ترکیه به کردهای سوریه در عفرین و سری کانی هیچ کاری برای کردها نکرد.

مصاحبه: اشرف بیننده

کد خبر 6428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha