سپهبد عثمان ارباش که در حادثه سقوط بالگرد کشته شد، کیست؟

سرویس ترکیه - سپهبد عثمان ارباش در سقوط یک بالگرد نظامی در استان بتلیس ترکیه به همراه 10 نظامی دیگر کشته شد.

به گزارش کردپرس، سپهبد عثمان ارباش در سال ۱۹۶۲ در منطقه یرکوی شهر یوزگات متولد شد و در سال ۱۹۸۳ از آکادمی نظامی فارغ التحصیل شد. وی در سال ۲۰۰۰ از آکادمی نیروهای مسلح فارغ التحصیل شد. رتبه نظامی ارباش در سال ۲۰۰۸ به سرتیپ ارتقا یافت. او بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ رییس اداره بازرسی وزارت دفاع ترکیه شد. در بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به عنوان فرمانده تیپ ۱ پیاده نظام مکانیزه خدمت کرد. در طی این دوران، ارباش با استفاده از پهپاد عملیات هایی علیه حزب کارگران کردستان (PKK)، را پشتیبانی کرد و به پرسنل نظامی استفاده از پهپاد در عملیات های نظامی را آموزش داد. پس از آن نیز به عنوان فرمانده تیپ هشتم منصوب شد.

به نوشته روزنامه وطن (روزنامه نزدیک به حکومت)، سپهبد عثمان ارباش، در مراسم تشییع یک نظامی کشته شده در کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶، با گفتن عبارت «سربازان ترکیه نمی توانند قاتل باشند. آنها (نظامیان کودتاچی) سرباز ترک نیستند، بلکه قاتل هستند» توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرده بود. همچنین به گفته شامل طیار، نماینده وقت حزب عدالت و توسعه (AKP) از شهر غازی آنتپ، عثمان ارباش همان کسی بود که دستور تیراندازی به سرتیپ "مراد سوی سال" یکی از فرماندهان ارتش طرفدار فتح الله گولن را صادر کرد.
طیار در پستی که در حساب کاربری خود در شبکه های مجازی منتشر کرده بود، گفت: «ارباش در اداره اطلاعات تاریخ جدیدی از خود به جا گذاشت، جایی که بعد از کودتای ۱۵ جولای به ریاست آن منصوب شده بود.»

ژنرال ارباش در طول دوره ریاست خود، در دادگاه های جنایی مربوط به کودتای ۱۵ جولای، که در مارس ۲۰۱۷ تشکیل شد، بر علیه ۳۵ سرباز سابق از فرماندهی هنگ ۱۰۶ توپخانه، شهادت داده و به تشریح وقایع رخ داده در شب کودتا پرداخته بود. او در هنگام شهادت خود در دادگاه، گفته بود: «ما فقط با یک اسلحه راهی جاده شدیم، بدون اینکه به امنیت خودمان فکر کنیم. تا زمانی که این ملت وجود داشته باشد نیروهای مسلح نیز وجود خواهند داشت. من آن شب به قدری داد کشیده و نیروهای تحت فرمانم را زیر فشار گذاشته بودم که صدایم گرفته بود.»
سرلشکر عثمان ارباش که بر اثر سقوط یک بالگرد نظامی که از بینگول به منطقه تاتوان بیتلیس عزیمت می کرد، کشته شد، متاهل و پدر دو فرزند بود.

کد خبر 5884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha