بی مهری ژاپن نسبت به کُردهای ترکیه

سرویس جهان- بر اساس آمار کانون وکلای پناهندگان ژاپن و وزارت دادگستری این کشور، بیش از 6000 شهروند کرد تبعه ترکیه از سال 2006 از ژاپن تقاضای پناهندگی کرده اند اما هیچ کدام از آنها نتوانسته اند مجوز اقامت به عنوان تابعیت جدید در این کشور دریافت کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از روزنامه جاپان تایمز، بر اساس آمار کانون وکلای پناهندگان ژاپن و وزارت دادگستری این کشور، تعداد 6025 شهروند کُرد ترکیه از سال 2006 تا 2017 به دلیل آنچه تهدیدهای دولت ترکیه علیه خود خوانده اند به ژاپن پناهنده شده اند اما دولت این کشور تقاضای همه آنها را رد کرده است و فقط 35 نفر توانسته اند عنوان « شهروند ویژه» و نه تابعیت کشور ژاپن را دریافت کنند.

تعداد زیادی از کُردهای پناهنده در ژاپن که اکثریت آنها تبعه ترکیه هستند در منطقه وارابی این کشور اسکان یافته اند و این منطقه اکنون بر وزن کردستان به وارابستان تغییر یافته است. کردهای پناهنده در ژاپن دو مشکل عمده دارند: بر اساس تعریف ژاپن از پناهندگی آنها نمی توانند تابعیت این کشور را دریافت کنند و از سوی دیگر، ژاپن و ترکیه دارای روابط سیاسی خوب بوده و در مسئله «مبارزه با تروریسم» با هم همکاری دارند. در نتیجه، کردها معتقدند عمده ترین مانع برای پذیرش آنها در ژاپن رابطه سیاسی توکیو و آنکارا است.

بر اساس گزارش این روزنامه ژاپنی، 1500 شهروند کرد که ساکن مناطق کردنشین جنوب شرق ترکیه بوده اند تحت تعقیب دولت ترکیه هستند و با توجه به این که پاسپورت ترکیه در ژاپن نیاز به ویزا ندارد توانسته اند وارد این کشور شده و درخواست پناهندگی دهند اما در هیچ موردی هیچ کدام از کردهای ترکیه نتوانسته اند موافقت دولت ژاپن را به دست بیاورند. آنها سالهاست در منطقه وارابی ساکن شده اند.

تاکشی اوهاشی وکیل ژاپنی درباره دلایل رد درخواست پناهندگی کردهای ترکیه از سوی کشور ژاپن می گوید: «وزارت دادگستری ژاپن معتقد است وضعیت حقوق بشر در جنوب ترکیه بهبود یافته است و دولت ترکیه به اندازه کافی به مسئله کردها پرداخته است بنابر این، خطر تحت تعقیب قرار گرفتن و محاکمه شدن کردهای ترکیه وجود ندارد.»

این وکیل ژاپنی ارتباطات سیاسی میان توکیو و آنکارا را نیز مانع بزرگی برای پذیرش کردها در ژاپن می داند. وی افزود:« رابطه تاریخی میان ترکیه و ژاپن مانعی برای پذیرش آوارگان کرد در ژاپن است زیرا تعداد زیادی از کردها حامی حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک هستند.»

به گفته این فعال حقوقی، ژاپن با سازمان های امنیتی ترکیه تحت عنوان« مبارزه با تروریسم» همکاری کرده است بنابر این، کردها نمی توانند این کشور را قانع کنند که ترکیه حقوق کردها را نقض کرده است.

به نوشته این روزنامه ژاپنی، احمد نجدت سزر رییس جمهور وقت ترکیه در سال 2006 در سفری به ژاپن به همراه رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت از دولت ژاپن خواسته بود انجمن دوستی کردها و ژاپن را منحل کند.

برخی وکلای کانون وکلای ژاپن می گویند این کشور نسبت به دیگر کشورها در مسئله پذیرش آوارگان و پناهندگان سخت گیری بیشتر می کند. به این مسئله همکاری سیاسی آنکارا و توکیو را نیز باید اضافه کرد. بنابر این بی مهری ژاپن نسبت به کردها به سبب ارتباط این کشور با ترکیه بیشتر است. کردهای آواره در ژاپن هم به جاپان تایمز گفته اند امیدی به پذیرفته شدن خود به عنوان یک شهروند عادی در میان ژاپنی ها ندارند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 55536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha