شهرداری‎های استان کردستان در تله کمبود اعتبار و نابسامانی

سرویس کردستان- شهرداریهای استان کردستان و در راس آنها شهرداری سنندج از مشکلات عدیده اعتباری رنج میبرند. وقتی نهادی گرفتار تله اعتباری همراه با نابسامانی بشود، نسخههایی که در شرایط عادی میتواند برای پیشبرد اهداف آن نهاد کارساز باشد کارآیی خود را از دست خواهد داد.

به گزارش کردپرس، بسیاری از شهرداری‎های استان کردستان از نظر مدیریت مالی و جذب اعتبارات عملا به مرز ورشکستی رسیده‎اند. اعضای شورای اسلامی اکثر شهرها در انتخابات اردیبهشت ماه امسال تغییر کرده‎اند و شهرها صاحب شهرداران جدید شده‎اند و همین مسئله باعث شده این شهرداران تازه برای کاهش بار مسئولیت خود، زبان به بیان واقعیت‎های شهری بگشایند و از بدهی‎های سنگین و پرداخت نشدن حقوق و مزایای کارکنان و کیفیت خدمات ارایه شده، گله کنند. اما نکته مهمی که در این میان نباید فراموش کرد این است که غیر از بیان این مشکلات برنامه‎ای مدون و خاص از سوی هیچ یک از شهرداران و شورای جدید برای عبور از این مشکلات ارایه نشده است. این شائبه ایجاد شده است که یا مشکلات آنقدر بزرگ هستند که راه حل ندارند یا اساسا تازه به میدان آمده‎ها در شهرهای استان کردستان اساسا برنامه‎ای برای عبور از این بحران‎ها از قبل نداشته‎اند.

یکی از نهادهایی که می‎توان به کمک آن برای حل مشکل شهرداری‎های استان امید داشت اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری است. مدیر کل این اداره هم روز گذشته در مراسم معارفه سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع شهرداری نسخه‎ای برای عبور از این بحران پیچید که شاید در دراز مدت و از نظر تئوری درست باشد اما راه علاج نیازهای فوری شهرداری‎های استان نیست.

جمشید اسدی با بیان اینکه مدیریت در شهرداری‎ها نیازمند تلاش و فعالیت دو چندان است، گفت: «مدیران شهردار باید با استفاده از خلاقیت و نوآوری بتوانند بر مشکلات غلبه کند و در راستای توسعه و آبادنی و همچنین رفع مشکلات ومعظلات سطح شهرها گامهای موثری بردارند.»

وی افزود: بسیاری از برنامه ها و اقدامات ادارات در راستای خدمات رسانی به مردم در چارچوب قوانین و بخشنامه تدوین شده است ولی اجرا کردن بخشنامه ها و قوانین تدوین شده در نهادی همچون شهرداری که از لحاظ تامین منابع مالی باید خودکفا باشد کافی نیست. مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان عنوان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر رکود بازار مسکن و کاهش ساخت و ساز مشکلات فراوانی را برای شهرداری ها به وجود آورده است.

به گفته اسدی، استفاده از بخش خصوص و جذب سرمایه گذار یکی دیگر از راهکارهای است که مدیران شهرداری می تواند با این استفاده از سرمایه بخش خصوصی در راستای اجرای طرح ها و برنامه های خود اقدام کنند. وی افزود: بحث تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری هم از مهم ترین اولویت های دفتر امور شهری استانداری است که با پیگیری های صورت گرفته ثبت نام کارکنان شهرداری در آزمون تبدیل وضعیت صورت گرفت. وی عنوان کرد: دفتر امور شهری شهرداری و شوراهای استانداری کردستان به عنوان پل ارتباطی بین شهرداری ها و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات شهرداریها هم از لحاظ جذب اعتبار و ساماندهی منابع انسانی را صورت خواهد داد.

کمبود اعتبار و نبود برنامه

سخنان مدیر کل اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری برای یک وضعیت عادی قابل توجه است اما مسئله این است که شهرداری‎های استان کردستان از این وضعیت عادی خارج شده و در حال حاضر در بحران به سر می‎برند. نهادی که باید بالاترین خدمات را به شهروندان ارایه کند در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خودش هم مانده است. چنین نهادی آیا توان جذب سرمایه‎گذار دارد؟ بر کسی پوشیده نیست برای جذب سرمایه‎گذاری باید زیرساخت‎ها را آماده کرد، زیرساخت‎ها که آماده باشد سرمایه‎گذاران هم کم کم رغبت پیدا می‎کنند و آرام آرام جریان سرمایه وارد حوزه شهری می‎شود، اما سوال این است که در حال حاضر در شهرهای مختلف استان کدام زیرساخت‎ها آماده است؟ آیا شهرداری‎هایی که در پرداخت حقوق کارکنانشان هم مانده‎اند می‎توانند تلاشی در جهت مهیا کردن شرایط برای جذب سرمایه‎گذار داشته باشند؟ آیا اساسا شوراها و شهرداری ها برنامه‎ای در این جهت دارند؟ نهادی که در پرداخت حقوق کارکنانش مانده است وقت خلاقیت و نوآوری خواهد داشت؟ واقعیت این است که شهرداری‎های استان کردستان و در راس آنها شهرداری سنندج در تله کمبود اعتبار ونابسمانی و بدهی انباشته و فساد ادرای گیر کرده‎اند و تا از این وضعیت خارج نشوند باقی انتظارات صرفا در حد شعارهای قشنگ باقی خواهد ماند. بنابراین اولین نسخه ای که انتظار می‎رود مدیران استانی و اعضای شورای اسلامی و همچنین شهرداران باید بپیچند، نسخه ای فوری برای عبور از این تله اعتباری است.

کد خبر 50217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha