هوشیار زیباری: در صورتی که بغداد قادر به پرداخت بودجه ما نباشد مجبوریم از درآمدهایمان، استفاده کنیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان – عضو ارشد حزب دمکرات کردستان اعلام کرد بحران ها بین بغداد و اربیل، ریشه دار است و فقط به موضوع بودجه محدود نمی شود و در صورتی که دولت مرکزی قادر به پرداخت هزینه های اقلیم کردستان نباشد، اقلیم مجبور است در این زمینه، از درآمدهایش بهره گیرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از پایگاه شبکه تلویزیونی دجله، هوشیار زیباری در این باره گفت: قبل از سقوط رژیم صدام، آرزوها و امید فراوانی به سازندگی کشور داشتیم و از ائتلاف با نیروهای شیعه، پشیمان نیستیم. اما به دلیل مظلومیت مشترکمان در دوره رژیم گذشته با برادران شیعه، آنها را سرزنش می کنیم. زیرا پیمان توافقی که با نیروهای شیعه بسته شد دچار عقبگرد شده است. زیرا عراق نه با رأی اکثریت بلکه با توافق و مشارکت همگان مدیریت می شود.

زیباری افزود: قانون اساسی عراق در وضعیتی دشوار و غیر طبیعی تدوین شد و اصلاح قانون اساسی، فقط از طریق راهکارهای مورد اشاره در قانون اساسی انجام می گیرد و ما بر این باوریم که فارغ از نام ها و عناوین، فضا برای ایجاد دیکتاتوریت در عراق فراهم است و اقداماتی برای تحریک مردم جنوب عراق در جریان است تا اقلیم کردستان را عامل مشکلات آنها جلوه دهند.

وزیر امور خارجه اسبق عراق خاطرنشان کرد: دولت ایاد علاوی سهم اقلیم کردستان از بودجه عراق را 17 درصد تعیین کرد و امروزه، مسئولان اقلیم احساس می کنند از طریق تعامل با اربیل در زمینه این سهم، قانون اساسی زیرپا گذاشته شده است. به ویژه اینکه وزارتخانه ها پروژه هایی را در بصره و سایر استان ها اجرا و بودجه ای علاوه بر سهمشان از بودجه را هزینه می کنند.

عضو ارشد حزب دمکرات کردستان خاطرنشان کرد: بحران ها بین بغداد و اربیل فراتر از موضوع بودجه هستند. زیرا ما یک ماه پس از قطع سهم بودجه اقلیم کردستان، صادرات نفت را آغاز کردیم و باقر الزبیدی وزیر دارایی دولت مالکی، درآمد پایانه های مرزی اقلیم کردستان و مرزهای مشترک بین اربیل و بغداد را از سهم بودجه اقلیم کسر می کرد و مشکل بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی، سیاسی است نه فنی.

هوشیار زیباری افزود: هیأت وزیران عراق با پیشنهاد اقلیم کردستان درباره واگذاری نیمی از درآمدهای نفتی موافقت کرده است. اما فساد و سوء مدیریت عامل ضعف خدمات رسانی در بصره هستند. این فساد حتی در کردستان نیز با درصد متفاوتی وجود دارد.

وزیر دارایی اسبق عراق همچنین گفت: وقتی دولت مرکزی قادر به پوشش نیازهای ما در زمینه تأمین هزینه ها نباشد مجبوریم به درآمدهایمان متکی باشیم. اما خودکفایی به منزله قطع روابط با بغداد نیست و مطرح کردن حضور نماینده اقلیم کردستان در شرکت سومو، موضوع جزئی و ساده ای است.

کد خبر 4440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha