تایید الگوی بیابان‌زدایی ایلام توسط یونسکو

ایلام - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: الگویی که در این استان برای مقابله با بیابان زدایی استفاده شده مورد تایید سازمان یونسکو قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، رضا احمدی با اعلام این خبر اظهار داشت: استان ایلام در زمینه پروژه های مختلفی چون آبخیزداری، حفاظت جنگل، نهال کاری و نیز تولید نهال به یک تغییر و دگردیسی اصولی و استاندارد رسیده است و به یک الگوی موفق در کل کشور و تبدیل شد و در یک دهه اخیر به موفقیت های زیادی در حوزه های مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری به جایگاه با ثباتی دست یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام یادآور شد: از دهه ۷۰ تا سال های ابتدایی دهه ۹۰ نهال کاری ها با گونه های غیربومی و خارجی بود و در یک دهه کنونی بر اثر تلاش و مطالعه و استفاده از شیوه های نوین، با بومی سازی نهال ها به تدریج گونه های غیربومی جای خود را به گونه های بومی داده است و اکنون نهال های تولید شده استان بومی و سازگار با اقلیم این منطقه تولید می شود.

احمدی با بیان اینکه استان ایلام در کشور رتبه نخست تولید نهال با گونه های بومی و استاندارد را از لحاظ کمی و کیفی دارد، اضافه کرد: بذر نهال ها از گیاهان با پایه های مقاوم، سالم و کم آب بر انتخاب و بذرگیری می شود.

وی تاکید کرد: سال گذشته یک سیمنار در چین به میزبانی یونسکو برگزار شد که ایلام به نمایندگی از کشور جمهوری اسلامی ایران در این همایش شرکت و معرفی اقدامات انجام گرفته در استان ایلام مورد تحسین و حیرت نمایندگان سازمان ملل و دیگر کشورهای حاضر در همایش شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: هرچند کشور چین بزرگترین طرح بیابان زدایی را در دنیا دارد و نهال کاری های وسیعی در این کشور انجام شده است، اما شیوه های استان ایلام در جهان یک انقلاب نوین ایجاد و به یک برند جهانی تبدیل شد.

احمدی اظهار داشت: هر نهال در چین دارای یک آبپاش برای آبیاری و دریافت آب است و ورود دام به عرصه های نهال کاری شده و این مناطق محصور و ورود ممنوع هستند و کشور چین برای انجام این اقدامات هزینه های گزاف مالی، اجتماعی، اقتصادی و زمانی را متحمل شده است.

وی افزود: اما در استان ایلام نهال کاری بدون آبیاری دستی است و نهال ها تنها با آب باران و دریافت نزولات جوی سیراب می شوند و عدم حصارکشی، حضور دامداران و مشارکت مردم و بهره برداران کشاورزی در این عرصه ها یکی دیگر از رموز موفقیت طرح های استان است و این طرح های ایلام به عنوان بهترین طرح بیابان زدایی و کاشت نهال در دنیا برگزیده و مورد تایید یونسکو قرار گرفت.

احمدی ادامه داد: در گذشته مناطق نهال کاری شده به مدت ۳۰ سال قرق بندی و حصارکشی می شد اما اکنون با توجه به موفقیت های اجرایی و عملیاتی استان ایلام، قرق بندی ها تنها به مدت ۶ ماه انجام می شود و محدوده های نهال کاری شده فاقد هرگونه حصارکشی و ممنوعیت ورود است بلکه دامداران و کشاورزان در قبال استفاده از زیراشکوب نهال ها و دیگر مزایای این جنگل های دست کاشت، از آنها نگهداری و حراست می کنند.

کد خبر 4425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha