گزارشی از سفر وزیر دفاع آمریکا به اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و فرمانده کل نیروهای مسلح اقلیم در اربیل با وزیر دفاع آمریکا جلسه‌ای برگزار کرد و پس از ان لوید استن گفت:«رهبران کرد باید اختلافات را کنار بگذارند و باهم متحد شوند.»

به گزارش کردپرس به نقل از روداو: روز سه‌شنبه تاریخ ۲۰۲۳/۳/۷ لوید استن در چارچوب سفرهای خاورمیانه خود، در سفری از پیش اعلام نشده به بغداد و پس از آن به اربیل رسید و با مقامات دو طرف دیدار و گفتگو کرد.
وی در جلسەاش با نچیروان بارزانی تاکید کرد که رهبران کرد باید اختلافات خود را کنار بگذارند
این جلسه در دفتر ریاست اقلیم کردستان برگزارشد و پس از آن دو طرف در کنفرانس خبری مشترکی محور گفت‌وگوها را اعلام کردند.
نچیروان بارزانی گفت:«درباره اینکه حل مشکلات اربیل و بغداد آرامش و ثبات سیاسی و امنیتی و اقتصادی را به همراه دارد، اتفاق نظر داشتیم.»
متن سخنان نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان
روزبخیر، خیلی خوشحالم که امروز از جناب لوید استن وزیر دفاع آمریکا و دوست دیرینەی مردم کردستان و عراق استقبال می‌کنم. بدون شک آمدن ایشان پیامی مهم و واضح اعتماد سازی و حمایت آمریکا از اقلیم کردستان را به همراه دارد. ما با هم جلسه ی خوبی برگزار کردیم و از روابط دو طرف برمبنای توافق در چارچوب پیمان استراتژیک عراق و آمریکا صحبت کردیم و بر لزوم تداوم همکاریهای مشترک و حمایت آمریکا و کشورهای متحد بین‌المللی از عراق و کردستان برای مبارز با ترور و همچنین درباره اهمیت همکاریهای پیشمرگه و ارتش عراق و مقابله با داعش گفتگو کردیم. بر اهمیت تداوم حمایت آمریکا و کشورهای دوست در پروسه اصلاحات وزارت پیشمرگه و یکپارچه سازی نیروی پیشمرگه تاکید کردیم. و به آنها اطمینان دادیم که برای سامان دهی نیروهای پیشمرگه مصر هستیم و موانع موجود بر سر راه این امر را پشت سر می‌گذاریم. همچنین به تلاشهای خود برای همفکری و رفع مشکلات داخلی اقلیم کردستان ادامه می‌دهیم.
درباره مشکلات مابین اربیل و بغداد اتفاق نظر داشتیم که حل این مشکلات آرامش و ثبات سیاسی و امنیت اقتصادی را بدنبال دارد، همچنین بر سر اهمیت حمایت از دولت فدرال عراق و همکاری‌های مشترک در منطقه برای حفظ ثبات هم نظر بودیم. همچنین تکرار کردیم که اقلیم کردستان همانند گذشته فاکتور آرامش و ثبات خواهد بود.
آقای وزیر،
مجدداً آمدن شما به اربیل را خوش آمد می گوییم و از نقش موثر شما در همکاری‌های نیروی پیشمرگه سپاسگزاریم، و از آمریکا به دلیل حمایتهای مداومش از عراق و اقلیم قدردانی می‌کنیم. منافع و ارزش‌های مشترک با آمریکا ما را دور هم جمع کرده است. ما با هم قادر خواهیم بود آرامش و ثبات عراق و منافع مشترک خود را حفظ نماییم.

متن سخنان لوید استن وزیر دفاع آمریکا:
جناب رئیس ، خوشحال شدم که با شما ملاقات کردم، همچنین خوشحال شدم که یکبار دیگر به اربیل آمدم . ما به مدت چندین دهه است که شانه به شانه هم فعالیت می‌کنیم ، از جمله در زمانهای سخت و عملیات فراهم نمودن نوای آرامش در منطقه تا رسیدن به مرحله مبارزه مداوم بر علیه داعش.
آمریکا و عراق و در این میان اقلیم کردستان باهمکاری هم مبارزات عظیمی را برای سربلندی خاک عراق انجام داده‌اند. از طریق اتحاد بین‌المللی در جنگ بر علیه داعش ، بیشتر از ۵۰هزار کیلومتر از چهار گوشه اقلیم کردستان را از کابوس داعش پاک کردیم. به همین دلیل به من اجازه بدهید که از نقش بسزای نیروهای پیشمرگه بعنوان بخشی از نیروهای امنیتی عراق از این بابت سپاس و قدردانی کنم . لازم است که یاداوری کنم نیروهای آمریکایی بنا به درخواست دولت عراق در کشور عراق باقی مانده اند. برای اینکه در مبارزه با داعش از کشور عراق حمایت شود .
می خواهم حمایت خود را از یادداشت تفاهمی که میان وزارت پیشمرگه و وزارت دفاع آمریکا به امضاء رسیده است اعلام کنم.
این یادداشت تفاهم بر تداوم همکاریهای امنیتی ما با نیروهای شما تاکید دارد. درحالیکه با هم برای اصلاحات اداری هم همکاری می کنیم.
داعش هنوز تهدیدی بر علیه زندگی و حیات شهروندان عراق محسوب می‌شود. به همین دلیل تداوم همکاریها و هماهنگی پیشمرگه با نیروهای امنیتی عراق و یگانهای مشترک حائز اهمیت است‌.
آمریکا به حمایت‌های خود از ملت عراق ادامه می‌دهد تا کشور عراق به قدرت خود دست یابد. لازم است اربیل و بغداد در راستای منافع همه‌ی کشور عراق با هم همکاری کنند. همچنین باید رهبران کرد برای بنیان نهادن اقلیمی سالم و آسوده اختلافات خود را کنار بگذارند و متحد شوند. مجدداً از جناب رئیس و تیم محترمشان برای استقبال از من تشکر و قدردانی می کنم و منتظر قویتر شدن مشارکت‌های خود هستیم.
این اولین سفر لوید استن بعنوان وزیر دفاع آمریکا به عراق و اقلیم کردستان است . استن قبلا از تاریخ سپتامبر ۲۰۱۰ تا دسامبر ۲۰۱۱ فرمانده نیروهای آمریکا در عراق بود که بعدها در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما فرمانده مرکزی نیروهای مسلح آمریکا شد و سرپرستی نیروهای آمریکا را در جنگ با داعش در عراق و سوریه بر عهده داشت.
لوید استن در باره سفرش به اقلیم کردستان و عراق در تویتی نوشت: امروز با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان نشستی با هدف تاکید بر مشارکت میان آمریکا و دولت اقلیم برگزار کردم .
همچنین در تویت دیگری نوشت: از محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق برای استقبال از وی تشکر می‌کنم.

وی اعلام کرد که در بغداد پایبند بودنمان به مشارکت میان آمریکا و عراق و وظیفه‌ی دائمی ما برای ارائه مشاوره و کمک‌رسانی و همکاری کردن با نیروهای امنیتی عراق با هدف شکست کامل داعش تاکید کردم.

کد خبر 43708

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha