تداوم آتش سوزی های مشکوک در تالاب «یوسف کند» مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از سومین رخداد عمدی آتش سوزی در تالاب یوسف کند این شهرستان خبر داد و گفت: این اقدام به دلایل مبهم از سوی افرادی ناشناس انجام گرفته است.

فاروق سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار کردپرس بیان کرد: شب گذشته حوالی ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه متاسفانه برای سومین‌بار تالاب یوسف کند مهاباد از سوی افرادی ناشناس به آتش کشیده شد.

او ادامه داد: به کمک نیروهای یگان حفاظت محیط زیست آتش نشانی توانستیم آتش را مهار کنیم اما متاسفانه بیش از ٢ هکتار از زیستگاه پرندگان در نیزارهای تالاب طعمه حریق شد.

سلیمانی بیان کرد: به دلیل اینکه تالاب در زمان لایروبی قرار دارد پرنده ها در محل حضور نداشتند در غیر اینصورت این آتش‌سوزی می‌توانست به لانه پرندگان آسیب وارد کند و تلفات زیستی فراوانی را شکل بدهد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به اینکه تبعات این اقدام باید از طریق رسانه‌ها شفاف‌سازی شود، گفت: متاسفانه این سومین بار طی سال جاری است که تالاب یوسف کند، به آتش کشیده می شود و علت این کار هم مشخص نیست لذا این موضوع از طریق عوامل انتظامی و محیط زیست همچنان در دست بررسی است.

وضعیت تالاب های مهاباد مساعد است

سلیمانی همچنین در خصوص وضعیت تالاب های مهاباد گفت: تالاب بین المللی قوپی بابا علی مهاباد پس از سال ها خشکسالی آبگیری شده و قرار است تا پایان اسفند ماه ۵ میلیون مترمکعب حقابه دریافت کند که با این میزان بیش از ٥٠ درصد مساحت تالاب احیا می شود.

او اضافه کرد: در حال حاضر این تالاب در وضعیت خوب زیستی به سر می‌برند و حدود ٢ هزار قطعه پرنده را نیز میزبانی می‌کند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد ادامه داد: تالاب کانی برازان نیز در وضعیت اکولوژیکی کاملاً مناسبی قرار دارد و از نظر دریافت حق آبه و میزبانی پرندگان هیچ مشکلی ندارد و خوشبختانه وضعیت تالاب های شهرستان در مجموع مساعد است.

دستگیری شکارچی متخلف در تالاب کانی برازان

سلیمانی در ادامه به دستگیری یک شکارچی متخلف در تالاب کانی برازان مهاباد اشاره کرد و گفت: مامورین یگان حفاظت این اداره در جریان گشت و کنترل مناطق تحت حفاظت، یک نفر شکارچی متخلف را در پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان مهاباد شناسایی و دستگیر کردند.

او افزود: از متخلف یک قبضه اسلحه مجاز شکاری، ادوات شکار، لاشه ۷ قطعه اردک تاجدار و ۳ قطعه چنگر نوک سفید کشف و ضبط شد.

سلیمانی بیان کرد: پرونده متخلف، ضمن پرداخت جریمه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع شد.

گفتنی است؛ در آتش سوزی ۹ بهمن ماه امسال نیز ٣ هکتار از نیزارهای تالاب یوسف‌کند این شهرستان تخریب شده بود.

کد خبر 43547

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha