ثبت رکوردهای نگران کننده از  بیکاری در کردستان

سرویس کردستان- مرکز آمار ایران، در گزارشی که به صورت فصلی بر اساس وظایف سازمانی منتشر می کند، گزارش آماری اشتغال و بیکاری در پاییز 1401 نسبت به 1400 را در بهمن ماه امسال منتشر کرده است؛ بر اساس این گزارش کردستان در اکثر حوزه های مهم وضعیتی نگران کننده دارد.

به گزارش کرد بر اساس این آمار، که مرکز ملی آمار ایران منتشر کرده است، استان کردستان رتبه اول بیکاری در کشور را آن هم با فاصله ای معنا دار از میانگین کشوری به خود اختصاص داده است. به طوری که در حالی که میانگین نرخ بیکاری بر اساس داده های این نهاد رسمی؛ 8.2 درصد است، استان کردستان در پاییز 1401 نرخ بیکاری معادل 13.8 درصد را ثبت کرده است. این یعنی نرخ بیکاری در استان کردستان 5.6 درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده است. مسئله ای که نشان دهنده وضعیت بغرنج و بسیار نگران کننده این حوزه در استان است.

نشانه نگران کننده دیگری که باید مسئولان استانی و کشوری در مورد استان کردستان مد نظر داشته باشند این است که بر اساس این آمار با وجود اینکه نرخ بیکاری در عمده استان های ایران کاهشی یا حداقل ثابت بوده است، اما نرخ بیکاری در استان کردستان نه افزایشی بلکه «به شدت افزایشی» بوده است؛ به طوری که از 10.9 درصد در پاییز 1400 به 13.8 درصد پاییز امسال رسیده است.

جوان کردستان دو برابر بیکارتر

این وضعیت در مورد شاخص های دیگر آمار اشتغال هم دیده می شود، به طوری که نرخ بیکاری جوانان در کردستان دو برابر میانگین کشوری است. متوسط این نرخ در کشور بر اساس داده های مرکز آمار، 19.2 درصد است اما در استان کردستان 42.1 درصد به ثبت رسیده است.

همین وضعیت در مورد آمار اشتغال ناقص هم در استان وجود دارد، به طوری که متوسط این نرخ در کشور 9.5 درصد و در استان کردستان 18.1 درصد است و به این معنی است که مردم کردستان دو برابر بیشتر از میانگین کشوری نتوانسته اند در هفته یا ماه به اندازه استاندارد تعیین شده ساعت کاری داشته باشند.

کد خبر 43059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha