نقشه راه احیای تالاب های «قوپی بابا علی» و «یادگارلو» تهیه می شود

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: برنامه احیای 2 تالاب بین المللی یادگارلو شهرستان نقده و قوپی باباعلی مهاباد مورد بررسی فنی قرار گرفته و مقرر شده با اختصاص اعتبارات ملی مطالعات لازم در راستای تهیه نقشه راه احیای این دو تالاب مهم صورت پذیرد.

به گزارش کردپرس، دومین جلسه کارگروه حفاظت و احیای تالاب ها در سال جاری به ریاست سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در محل این اداره کل برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: در این جلسه آخرین وضعیت زیست محیطی ، تامین حقابه ها ، تعیین و تدقیق حد و حدود قانونی تالاب‌ها ، وضعیت تنوع زیستی ساکن در تالاب‌ها و برنامه های جامع مصوب مدیریت زیست بومی تالاب ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

سعید شهند افزود: همچنین برنامه احیای 2 تالاب بین المللی یادگارلو شهرستان نقده و قوپی باباعلی مهاباد مورد بررسی فنی و کارشناسی قرار گرفت و مقرر گردید با اختصاص اعتبارات ملی مطالعات لازم در راستای تهیه نقشه راه احیای این دو تالاب مهم صورت پذیرد.

او تاکید کرد: با وجود شرایط خاص آب و هوایی و کاهش نزولات آسمانی، وضعیت عمومی تالاب‌های استان مطلوب و با تخصیص حق آبه آنها روند آبگیری این تالاب ها در حال اجراست و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری اغلب تالاب‌های استان به طور ۱۰۰ درصد آبگیری شوند.

تالاب بین‌المللی قوپی باباعلی مهاباد در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر و مسیر جاده مهاباد به میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است. این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و دارای دیپلم افتخار از «یونسکو» و زیستگاه پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه است.

قوپی بابا علی، در کریدور مهاجرت پاییزی پرندگان قرار دارد در صورت احیا و تخصیص حق‌آبه به آن در فصل پاییز میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی خواهد بود.

تالاب یادگارلو نیز با مساحت ۳۵۹ هکتاری دریاچه تالاب، ۲۶۰ هکتار نیز مساحت مراتع حاشیه تالاب در نقده از روان‌آب‌های فصلی ناشی از بارندگی درسطح حوضه، جریان‌های فصلی رودخانه گدار از طریق انهار سنتی و نشت آب‌های زیرزمینی تغذیه است.

این تالاب در گذشته زیستگاه بسیار مناسبی برای زمستان‌گذرانی و نیز زادآوری پرندگان آبزی همچون قو، فلامینگو، اردک سرسفید، انواع مرغابی‌ها بوده است. اما در طی چند سال اخیر با احداث زهکش در مجاورت آن و همچنین کاهش آب ورودی، این تالاب در بیشتر مواقع سال خشک است به همین جهت در لیست مونترو قرار گرفته که نیاز شدید به احیا و بازسازی دارد.

آذربایجان غربی یکی از هفت کریدور مهم گذر پرندگان کوچ‌رو جهان، به‌ویژه در فصل زمستان است. این استان با ١٣تالاب همیشگی (دائمی) و ١٧ تالاب فصلی، زیستگاهی باارزش برای پرندگان و جانورانی است که در تالاب‌ها و پیرامون آن‌ها زندگی می‌کنند.

در این تالاب‌ها بیش از ١٤٠گونه پرنده‌ی آبزی دیده شده است. از این‌رو، برپایه‌ی آمارها، ٥٥ درصد گونه‌های پرندگان کشور در این استان زیست می‌کنند

کد خبر 42858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha