وقتی بحران جایش با فاجعه عوض می شود!

سرویس آذربایجان غربی- در زلزله ٥.٩ ریشتری خوی، باز هم بحران مدیریت بر مدیریت بحران چربید، توزیع نامرتب اقلام ضروری، کمبود امکانات و حال و روز مردم زلزله زده در سرمای استخوان سوز شهرستان خوی زیر برف و باران در چادر نشان می دهد بحران که از قبل مدیریت نشود، نامش با فاجعه عوض خواهد شد.

به گزارش کردپرس، زلزله ٥.٩ ریشتری شنبه هشتم بهمن ماه در خوی که آمد، خانه های زیادی ویران را کرد و منازل مسکونی در بیش از ٧٠ روستا بین ٢٠ تا ٨٠ درصد تخریب شدند قدرت بالای زلزله حتی به خانه های نوساز شهری هم رحم نکرد و حجم تخریب اینبار به نسبت زلزله های پیشین در خوی بیشتر بود. بیش از هزار نفر مصدوم شدند و ٣ نفر هم جان باختند. سرما در منطقه بیداد می کند و برف هم بر سر مردم زلزله زده آوار شده است.

در این سرما اما، سوز بحران مدیریت بیشتر لرزه به جان مردم زلزله زده خوی انداخته است. ویدیوهایی در فضای مجازی از توزیع پتو و سایر اقلام ضروری در میان مردم منتشر شده، که مایه تاسف است. مردم دردمند از کامیون بالا رفته و درخواست پتو می کنند عده ایی با هم بر سر دریافت پتوها گلاویز شده اند. همین ویدیوی کوتاه برای درک درد و الم این مردم کافی است. کسانی که سرپناهشان ویران شده و الان برای داشتن یک پتوی ساده باید ساعت ها منتظر بمانند و با هم درگیر شوند! چرا که بحران مدیریت همیشه در منطقه از مدیریت بحران پیشی می گیرد و همین به دردهای مردم آسیب دیده در حوادث و فجایع می افزاید.

بنا بر اظهارات رییس جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی: «در دو روز گذشته و پس از وقوع زمین لرزه در شهرستان خوی تاکنون ۶ هزار و ۸۰ چادر بین‌ زلزله زدگان توزیع شده» اما عده ایی همچنان گلایه مند و می گویند: چادر دریافت نکرده اند و وسایل گرمایشی موجود نیست. تصاویری از مردم زلزله زده که زیر پتو، کنار آتش در هوای برفی نشسته اند کافی است تا عمق بحران مدیریت را درک کنیم!

سرما در شب ها بی رحم تر هم می شود. زمستان های خوی، شوخی ندارد، سرما تا مغز استخوان آدم می رود، برف هم که ببارد دیگر نور علی نور می شود. حالا با این وضعیت مگر می شود در چادرهای امداد با چند پتو که به مردم داده اند، سر کرد؟! تجربه آتش سوزی چادر زلزله زدگان کرمانشاه هنوز از یادمان نرفته، حالا مردم خوی مانده اند زندگی سخت در چادر!

جلسات متعدد ستاد مدیریت بحران خوی با حضور وزیر کشور، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و .... با محوریت ساماندهی ارائه خدمات به زلزله زدگان در ٣ روز اخیر برگزار شده اما تغییر چندانی در وضعیت مردم دردمند حاصل نشده است.

احمد وحیدی وزیر کشور دیروز یکشنبه در جمع اهالی یکی از روستاهای آسیب دیده نزدیکی محل کانون زمین لرزه ۵.۹ ریشتری خوی با اشاره به اتمام عملیات امداد و نجات در روستاهای آسیب دیده از زلزله گفت: «اکنون در مرحله اسکان اضطراری هستیم که در این خصوص نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده و کمپ‌های متعددی برای اسکان زلزله زدگان ایجاد شده و چادرهای زیادی هم بین مردم توزیع شده است».

مرحله اسکان اضطراری اما مشخص نیست شامل چه اقداماتی می شود. تصاویر، ویدیوها و گزارش های مردمی حاکی از برپایی تعداد کثیری از چادرها روی زمین خاکی و در فضای باز است. برف و باران که ببارد تمام خانه و زندگی مردم گلی می شود!

با این حال هنوز هم چادر پاسخ اول و آخر ستاد بحران به زلزله زدگان است. یک هفته قبل از زلزله بزرگ ٥.٩ ریشتری هشتم بهمن ماه، ستاد بحران همچنان در گیر ساماندهی زلزله ٥.٤ ریشتری ٢٨ دی ماه بود و نماینده خوی و چایپاره در مجلس، دوم بهمن ماه با حضور در مناطق زلزله زده با اشاره به وضعیت نامطلوب اسکان مردم زلزله‌زده خوی در چادر و نقاط ضعف موجود در تامین امکانات لازم برای حوزه بحران این منطقه، از قول رییس جمهور برای تامین کانکس مورد نیاز زلزله‌زدگان خوی خبر داد.

وقوع دو زلزله در ١٠ روز با حجم تخریب بالا برای مردم شهرستان خوی بسیار گران تمام شده است. هنوز تبعات زلزله اول تمام نشده بود و گلایه ها از نبود کانکس مطرح بود که زلزله دوم هم آمد و حالا هم بر حجم تخریبات افزوده شده و هم اینکه خبری از کانکس نیست و مشخص نیست چه زمانی کانکس ها به دست مردم زلزله زده می رسد!

بنا به گفته های استاندار آذربایجان غربی؛ «با توجه به اینکه این منطقه روی‌ گسل فعال قرار دارد باید کار اصولی بر مبنای کار علمی در منطقه صورت گیرد و مقاوم سازی بسیار جدی تر گرفته شود»، همچنین وزیر کشور در بازدید از مناطق زلزله زده خوی گفت: «مقاوم سازی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله شهرستان خوی در دستور کار قرار دارد. همچنین برخی از واحدهای نوساز غیر استاندارد نیز آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظرین آنان برخورد شود».

در واقع خوی در چند سال اخیر بارها با زلزله های متعدد که بزرگی تعدادی از انها بیش از ٥ ریشتر بوده، روبه رو شده است، اما باز هم علیرغم آمارهای مقاوم سازی مسئولان در دو زلزله اخیر با حجم بالای تخریبات روبه رو شدیم. نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی هم گفته بود: «شاخص مقاوم سازی مساکن روستایی در شهرستان خوی از شاخص کشوری و استانی پایین تر است و این موضوع را در ٦ ماه گذشته در مجلس تذکر داده بودم».

١٣ مهرماه سال جاری گسل شرق خوی یا خوی-چالدران با ٥.٤ ریشتر فعال و موجب خسارت کلی به هزار و ۱۰۰ واحد و خسارت جزئی به بیش از چهار هزار واحد مسکونی شهری و روستایی شد. روز چهارشنبه ۲۸‌دی‌ماه، نیز زمین لرزه ای به قدرت ۵.۴ ریشتر بخش فیرورق خوی را لرزاند که بر اثر این زلزله ٣ هزار واحد مسکونی خسارت دیده و ۲۳۹ نفر که به دلیل ترس از زلزله فرار کرده بودند، مصدوم شدند.

همین مسئله نشان می دهد خوی زلزله خیز به مدیریت علمی بحران، برای مقاوم سازی منازل مسکونی شهری و روستایی در سطحی گسترده نیاز داشت اما جدی نگرفتن این موضوع، امروز بلای جان مردمی شده که سرپناهشان ویران شده! و حالا مدیریت بحران پس از بحران دردی از زلزله زدگان دوا نمی کند!

کد خبر 42100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha