نقش ترکیه در تخریب محیط زیست عراق و سوریه

سرویس جهان- بر اساس گزارش رسانه هایی مانند الماینتور، سازمان پاکس هلند و آسیوم تک، ترکیه نقش مهمی در نابودی محیط زیست مناطق کردنشین سوریه و عراق، هم از لحاظ کاهش جریان آب رودهای دجله و فرات و هم از لحاظ تحمیل جنگ به این دو منطقه داشته است.

به گزارش کردپرس، نشریه آسیوم تک در گزارشی هشدار داده است که ترکیه همچنان در حال احداث سدهایی است که منبع تامین آب پشت سد این رودها دو رودخانه دجله و فرات است. این در حالی است که این دو رودخانه نقش مهمی در تامین آب شرب و کشاورزی در عراق و سوریه دارند.

هیئت تحریریه این نشریه با اشاره به این که بخش بزرگی از مناطق کردنشین عراق و سوریه در نزدیکی مرزهای این دو کشور با ترکیه به کشاورزی مشغول هستند کاهش شدید سطح آب این دو رود را بر زندگی آنها بویژه کردهای سوریه تاثیرگذار خوانده است.

خورشید دلی، پژوهشگر مسائل ترکیه نیز نسبت به تشدید خشکسالی و کم آبی در عراق و سوریه بر اثر سیاستهای ترکیه هشدار داده و به العربیه گفت: اگرچه ترکیه از گذشته نسبت به کاهش سطح آب ورودی به سوریه و عراق اقدام کرده بود اما آنکارا در سال های اخیر با اجرای پروژه های بزرگ این اقدام را گسترده تر کرده که پیامدهای منفی بیشتری بر وضعیت اقلیمی این دو کشور خواهد گذاشت.

موسسه پاکس هلند نیز در گزارشهای متعددی از تلاش ترکیه برای جنگل زدایی در مناطق کردنشین عراق و سوریه از جمله استان دهوک در اقلیم کردستان و منطقه کردنشین عفرین در شمال غرب سوریه خبر داده است. بر اساس نقشه های ماهواره ای که این موسسه منتشر کرده است برخی از مناطق شمال شرق سوریه نیز بر اثر سیاست های ترکیه بویژه در جلوگیری از ورود آب به این منطقه وضعیت بحرانی پیدا کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز روز گذشته در گزارشی از کاهش شدید سطح آب رودخانه دجله در عراق خبر داد. این خبرگزاری هشدار داد بخش بزرگی از صنعت کشاورزی عراق، از منطقه کردنشین دهوک گرفته تا مرز این کشور با خلیج فرس با بحران خشکسالی و فقر روبه رو هستند. خبرگزاری فرانسه علت این بحران را کاهش سطح آب رودهایی عنوان کرده است که از ترکیه سرچشمه گرفته و وارد عراق می شوند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: دولت عراق و کردها ترکیه را عامل اصلی کاهش سطح آب رود دجله در عراق می دانند. کشاورزان کرد در منطقه فیش خابور اقلیم کردستان به این خبرگزاری گفته اند میزان آب رود دجله در سه سال اخیر به شدت کاهش یافته و بر زندگی آنها تاثیر زیادی گذاشته است.

این خبرگزاری نسبت به خشک شدن دو رود دجله و فرات در عراق، طی سال های آینده هشدار داده است.

موسسه پاکس از جمله عوامل دیگر را که اقلیم کردستان و منطقه کردنشین سورریه را تحت تاثیر قرار داده و محیط زیست آنها را با بحران روبه رو کرده است، ورود نظامیان این کشور به بهانه مقابله با نیروهای پ.ک.ک و یگان های مدافع خلق دانسته است.

کد خبر 39241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha