مطالبه گری بدون شفافیت معنا ندارد/تبیین پنج سرفصل در حوزه معادن

سرویس کردستان-عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تبیین پنج سرفصل ویژه در حوزه معادن کشور گفت که مطالبه گری در سیاست گذاری نقش دارد و این مهم بدون شفافیت محقق نمی شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، روح الله ایزدخواه صبح امروز پنجشنبه در نشست ملی مطالبه گران حوزه معادن با بیان اینکه ایجاد هسته های مطالبه گری آن هم به صورت منطقه ای و عام ضرورت دارد، اظهار داشت: مطالبه گری در سیاست گذاری اثربخش است و باتوجه به اینکه امروزه در کشور عقب افتادگی بسیاری وجود دارد لذا باید با شناخت به مسایل ریل گذاری کرد.

به گفته او قانون گذاری بدون مطالبه گری معنا ندارد و مطالبه گری نقطه مهمی برای قانون گذاری و سیاست گذاری است و در این میان کسی که خوب نقد و تحلیل کند می تواند در قانون گذاری درست پیش برود.

ایزدخواه این مطالبه گری و قانون گذاری را نیازمند یکسری ویژگی ها همانند شفافیت و عدالتخواهی دانست و گفت که مطالبه گری فرمایشی و سفارشی معنا ندارد بلکه مطالبه گری باید صریح و روشن و علمی باشد.

او به پنج سرفصل در حوزه معدن اشاره کرد و افزود: یکی از این سرفصل ها توسعه معدن و صنایع معدنی است که شامل احیا و استخراج و فناوری حوزه معادن و ارزش افزوده در معادن و ایجاد اشتغال اثرات در توسعه منطقه ای خواهد بود.

مطابق سخنان ایزدخواه معدن در حوزه توسعه عقب مانده است و چیزی غیر از کندن سنگ معدن و صادر کردن صرف مواد معدنی نداریم در حالی که به عنوان کشوری معدنی می توانستیم در حوزه ماشین سازی معدنی وارد کار شده و فعالیت داشته باشیم.

او با بیان اینکه در بخشی از مناطق کشور که کمبود آب دارند و کشاورزی از بین رفته مزیت های بکر اقتصادی دیگری دارد، یادآور شد که در حوزه توسعه باید خلاقیت داشت و دانست که هرجای ایران مزیت های بکر مختلف اقتصادی در همه زمینه ها دارد که نیازمند شناخت است.

این نماینده مجلس آمایش حوزه معدن را دومین سرفصل خواند و تصریح کرد: آمایش سرزمین در کشور مهجور است و تنها روی کاغذ وجود دارد اما عملاً خبری نیست و در واقع کشورهایی که آمایش نداشته باشند لاجرم به پرتاب پروژه می رسند بدون در نظر گرفتن شرایط منطقه ای، همانند فولاد که به منطقه ای برده شود که آب و ریل ندارد.

روح الله ایزدخواه با تأکید بر اینکه مجبوریم استراتژی های توسعه منطقه را اصلاح و تغییر دهیم، بیان کرد که در این سیستم تغییر آمایش معلوم گشته و سپس در آمایش تقسیم کار ملی مطرح می شود.

او سرفصل سوم را مربوط به حوزه مفاسد و ناکارآمدی ها دانست و عنوان کرد: این سرفصل باز می گردد به نحوه واگذاری ها، میزان برداشت ها، موارد پیمانکاری (ایرانی یا خارجی)، دور زدن قوانین و ... که در این حوزه باید پیدا کرد قانوندانان قانون گریزی که در معادن هستند که چگونه در معادن کار می کنند؟ چگونه مباحث زیست محیطی را نادیده می گیرند؟ چگونه حقوق دولتی را پرداخت نمی کنند؟

اما سرفصل چهارم از نظر ایزدخواه مردمی سازی معدن و اقتصاد معدن است. که براساس سخنان این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بومی سازی معدن یعنی تشکیل تعاونی ها و اختصاص دادن سهم روستا.

ایزدخواه سپس به سرفصل پنجم رسید. یعنی حمکرانی معدن که به گفته او از نظر حقوق و سازمان توسعه معدن باید مشخص شود چه جریاناتی در کار است، برای مثال نهادی مانند ایمیدرو باید مشخص شود چه وظیفه ای دارد؟ معدن دار است؟ سیاست گذار است؟ مجری و ناظر است؟ این تضاد منافع چیست که ایجاد شده است؟

او فقه معادن و انفال معادن که جزو موازین اسلامی است در کنار شفافیت و سیاست های کلی معادن را جزو سرفصل پنجم عنوان کرد.

ایزدحواه در ادامه به راهکارها پرداخت و بیان کرد: این شبکه اندیشه ورز جهادی باید وصل شود به نهادهای حاکمیتی و اتصال پیدا کند به مجلس و باید مشخص شود که چگونه شبکه در کنار مجلس قفل شود.

او بر تشکیل یک خانه مطالبه گری و تحلیل گری در مجلس تأکید کرد و از تفکیک سه کارکرد تحلیل گری، دیده بانی و همرسانی گفت.

مطابق سخنان ایزدخوان تحلیل گری باید به قانون و سیاست برسد که از این تحلیل گری می توان خوراک به مجلس و دولت داد و استراتژی تعیین کرد و برای دیده بانی می توان به صورت محلی و میدانی پیش رفت و در نهایت هم به همرسانی و پیشرانی عوامل همانند سرمایه گذار و بهره بردار و بنگاه صنعتی رسید.

کد خبر 3865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha