تاثیر صادرات نفت اقلیم کردستان بر بازار جهانی انرژی

سرویس جهان-  در حالی که سهم اقلیم کردستان از صادرات نفت خام در جهان کمتر از 500000 بشکه در روز است برخی مقامات آمریکایی و رسانه های جهانی هشدار داده اند پایان دادن بغداد به صدور مستقل نفت از سوی اربیل باعث افزایش بیشتر قیمت جهانی  آن خواهد شد.

به گزارش کردپرس، تنشها میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر فعالیت مستقل نفتی کردها تشدید یافته است. اقدامات اجرایی دولت مرکزی عراق بعد از صدور حکم دادگاه فدرال این کشور مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت مستقل نفتی اقلیم کردستان افزایش یافته است.

اقدامات دولت عراق منجر به خروج سه شرکت آمریکایی از فعالیت در اقلیم کردستان شده و شرکت ها و خریداران نفت خام اقلیم کردستان نیز از سوی دولت مرکزی عراق تهدید شده اند.

بر اساس آماری که اخیرا رویترز، اویل پرایس و فایننشال تایمز درباره میزان صادرات نفت خام اقلیم کردستان منتشر کرده اند، میزان صادرات نفت خام اقلیم کردستان که بیشتر آن به مصرف پالایشگاههای واقع در حوزه مدیترانه می رسد کمتر از 500000 بشکه در روز است.

در روزهای اخیرا گزارش هایی در مورد تاثیر سهم کردها از بازار جهانی صادرات نفت خام بر قیمت آن منتشر شده است. برخی از این گزارشها حاکی از افزایش مجدد قیمت جهانی نفت در صورت توقف صادرات نفت خام اقلیم کردستان است.

نشریه مانیلا تایمز در گزارشی که در مورد عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت خام منتشر کرده، هشدار داده است که ادامه اختلافات میان اربیل و بغداد بر سر صادرات نفت خام اقلیم کردستان و یا احتمال توقف صادرات نفت این منطقه می تواند باعث افزایش مجدد قیمت آن شود.

برخی مقامات آمریکایی و مراکز پژوهشی آمریکا نیز نگران توقف صادرات نفت خام اقلیم کردستان هستند زیرا بر این باورند حذف سهم 500000 بشکه ای اقلیم کردستان از صادرات نفت، آنهم در زمانی که آمریکا به دنبال جبران تحیم نفتی روسیه است، می تواند به آشفتگی هرچه بیشتر در بازار صادرات این محصول مهم منجر شود.

متیو آمیترانو، تحلیلگر حوزه انرژی در دفتر تحقیقات و اطلاعات وزارت خارجه آمریکا دو ماه پیش گفت که کشورش نگران خارج شدن روزانه حدود 500000 بشکه نفت اقلیم کردستان از چرخه عرضه جهانی نفت، آن هم در مقطع کنونی بر اثر تنشها میان دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است.

آمیترانو که به نشست مجازی اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه درباره صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان و روابط این منطقه با دولت مرکزی عراق دعوت شده بود، تولید نفت خام در اقلیم کردستان را به دلیل شرایط جغرافیایی و سیاسی ریسک پذیر خواند.

او درباره تشدید اختلافات نفتی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، بویژه پس از صدور حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت نفتی اقلیم کردستان، تاکید کرد این مسئله نگرانی آمریکا را بر انگیخته است.

آمیترانو در توضیح علت نگرانی آمریکا از تشدید اختلافات نفتی میام اربیل و بغداد گفت: آمریکا نگران است این مسئله باعث شود حدود 500000 بشکه نفت خام تولید شده در روز در اقلیم کردستان، از چرخه عرضه جهانی این کالا حذف شود. این مقام آمریکایی تاکید کرد خارج نشدن اقلیم کردستان از چرخه عرضه نفت با توجه به وضعیت کنونی جهان حائز اهمیت است.

اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه نیز که به دولت آمریکا درباره موضوعات مرتبط با خاورمیانه مشاوره می دهد، در یک مقاله طولانی به بررسی عواقب و پیامدهای خارج شدن اقلیم کردستان از لیست تامین کنندگان نفت خام جهان پرداخته است.

در این مقاله که به قلم مایکل نایتس، تحلیلگر ارشد خاورمیانه در این موسسه نگاشته شده است، تاکید شده است آمریکا نباید بگذارد سهم 500000 بشکه ای اقلیم کردستان در بازار صادرات نفت خام، با توجه به بحران اکراین و بالارفتن قابل توجه قیمت آن از دست برود.

برخی قانونگذاران سنا و کنگره آمریکا نیز در روزهای اخیر با ارسال نامه هایی به وزیر خارجه کشورشان، نگرانی خود را از ادامه تنشها میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر مسائل نفتی بیان کرده اند.

با این حال، اظهارات مقامات اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در هفته های اخیر نشان می دهد هیچ کدام قصد ندارند بر سر خواسته های خود سازش کنند. این مسئله می تواند به آشفتگی هرچه بیشتر در بازار نفت منجر شود. عدم تشکیل دولت جدید عراق بر اثر اختلافات سیاسی میان جریان ها و احزاب سیاسی عراق نیز چشم انداز رفع اختلافات میان کردها و بغداد را مبهم کرده است.

کد خبر 37476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha