پیامدهای تنش نفتی میان کردها و بغداد

سرویس جهان- روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مقامات کرد عراقی نوشت روابط میان کردها و دولت مرکزی عراق، از زمان سقوط صدام تاکنون، تا این اندازه دچار تنش نبوده که می تواند پیامدهای بدی بویژه بر حوزه انرژی داشته باشد.

به گزارش کردپرس، همزمان با اقدامات شدیدتر دولت موقت عراق علیه دولت اقلیم کردستان برای پایان دادن به فعالیت نفتی این منطقه پس از صدور حکم دادگاه فدرال عراق علیه این منطقه تحت کنترل کردهای عراق، مقامات کرد و برخی کارشناسان نسبت به پیامدهای تشدید تنش میان کردها و بغداد هشدار داده اند.

نشریه فایننشال تایمز در گزارشی پیرامون تنش میان کردها و دولت مرکزی عراق، این تنشها را بی سابقه و هشدارآمیز توصیف کرده است.

یکی از مقامات کرد عراقی به این نشریه گفته است روابط میان کردهای عراق و دولت مرکزی، از زمان سقوط رژیم صدام حسین در سال 2003، تا این حد دچار تنش نبوده است.

شوان زلال، تحلیلگر مسائل نفتی در اقلیم کردستان هشدار داده است اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی به مراحل جدی و خطرناک رسیده و می تواند پیامدهای مخاطره آمیزی بویژه بر صنعت نفت بگذارد.

او هشدار داد ادامه این اختلافات در درازمدت می تواند منجر به کاهش شدید تولید نفت شود و این تحول در وضعیت کنونی جهان خطرناک است.

سجاد جیهاد با اشاره به این که دولت عراق از بیش از یک سال پیش دارای دولت موقت بوده و احتمال تشکیل دولت جدید هم کم است، امضای توافق میان اربیل و بغداد بر سر مسائل نفتی را بعید دانست که این مسئله می تواند به دردسری جدی در این صنعت، بویژه در عراق تبدیل شود.

اما آلان مهدی، تحلیلگر مسائل کردها با اشاره به این که خریداران نفت، بدون توجه به چنین اختلافاتی به نفت زیاد نیاز دارند، از کار افتادن صنعت نفت اقلیم کردستان عراق به دلیل فشار بغداد بر شرکت های نفتی را بعید دانست و احتمال داد این شرکت ها در وضعیت کنونی بحران انرژی به همکاری خود با اقلیم کردستان ادامه دهند.

کد خبر 37446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha