پیگیری مطالبه مردم چنگوله در خصوص فقدان مدرسه

سرویس ایلام - نام روستای مرزی چنگوله در شهرستان مهران با دفاع مقدس و محرومیت عجین شده است و امروز اهالی این روستا از فقدان مدرسه گلایه و تقاضا دارند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، یکی از اهالی روستای مرزی چنگوله در تماس با خبرنگار ما از چیزی که آن را بی عدالتی آموزشی می‌دانست گلایه کرد و گفت: روستای مرزنشین چنگوله با ۷۰ سال قدمت و ۷۵ شهید، و با اکثریت ساکنانی که جانباز، ایثارگر و یا بسیجی هستند، امروز فاقد دبیرستان دخترانه است که تعداد ۴۵ دانش آموز دختر آن با وجود مشکلات معیشتی و بیکاری سرپرستهای خانوار که اکثرا از قشر جامعه ای محروم هستند، بایستی متحمل هزینه سرویس برای رفتن به مدرسه و ادامه تحصیل شوند که این کمبود، ادامه تحصیل برای این دانش آموزان را سخت کرده است.

وی گفت: اولیای دانش‌آموزان و شورای روستا پیگیر این مشکل خود نزد مسئولین شده‌اند اما رئیس آموزش و پرورش شهرستان مهران گفته معلم ندارم و کاری از دستم برنمی آید!

این فرد ساکن چنگوله گلایه داشت که چرا روستای همجوار چالاب با ۲۳ دانش‌آموز دارای مدرسه است اما چنگوله با ۴۵ دانش‌آموز ندارد؟

از او در خصوص میزان هزینه سرویس مدرسه پرسیدم و او گفت: لازمه ادامه تحصیل برای این دانش‌آموزان پرداخت مبلغ ۲۰۰ هزار تومان در ماه هزینه سرویس می‌باشد که اداره آموزش و پرورش فقط ۵۰ هزارتومان آن را تقبل کرده و دانش آموز باید ۱۵۰ هزارتومان دیگر را خودش پرداخت کند که واقعاً بسیاری از این افراد توان پرداختش را ندارند.

در همین راستا با مدیرکل آموزش و پرورش استان صحبت کردم و جویای علت فقدان مدرسه در روستای چنگوله شدم. دکتر درویشی عنوان کرد: استقرار، انحلال و یا استمرار فعالیت واحد های آموزشی مطابق دستورالعمل ساماندهی وزارتی می باشد که در این آیین نامه تصریح شده است برای ایجاد دبیرستان (متوسطه دوم) به ۷۵ نفر دانش آموز نیاز است که تعداد کل دانش آموزان دبیرستانی روستای چنگوله به مراتب کمتر از این تعداد و حتی به نصف این آمار نیز نمی رسد.

وی گفت: درخصوص دبیرستان روستای همجوار، چون دبیرستان روستای چالاب سنوات خدمتی آن به بیش از ۲۰ سال برمی گردد لذا مطابق دستورالعمل ابلاغی، فعالیت فعلی این آموزشگاه استمرار از فعالیت آموزشی قبلی محسوب شده و برای ادامه خدمات آموزشی این دسته از مدارس متوسطه دوم ۴۰ نفر دانش آموز کفایت می کند تا مانع از انحلال آنان شود و بر این اساس واحد آموزشی روستای چالاب میزبان دانش آموزان روستاهای همجوار شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام تاکید کرد: یکی از دغدغه های امروز آموزش و پرورش تامین سرویس دانش آموزان مناطق محروم مرزی و روستایی است که این مطالبه برای مردمان مرزدار روستاهای بخش مرکزی شهرستان مهران به حق بوده و ان شاء الله برای سال تحصیلی پیش رو با رایزنی هایی که انجام شده امیدواریم از منابع استانی بتوانیم در این زمینه مساعدت لازم را جلب کنیم.

درویشی افزود: مضافاً اینکه آموزش و پرورش در قبال دانش آموزان بی بضاعت خود را متعهد دانسته و اجازه نخواهد داد هیچ دانش آموزی به خاطر هزینه ایاب و ذهاب ترک تحصیل نماید.

گزارش: یاسر بابایی

کد خبر 37405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha