تکاپوی کنگره و سنا برای حل اختلافات اربیل و بغداد از طریق فشار آمریکا

سرویس جهان- بعد از نامه روسای کمیته روابط خارجی سنا و سه تن از نمایندگان کنگره به وزیر خارجه آمریکا، رئیس کمیته روابط خارجی کنگره نیز در نامه ای به آنتونی بلینکن، خواستار توجه آمریکا به اختلافات میان اربیل و بغداد بویژه در مورد منابع نفتی شده است.

به گزارش کردپرس، نمایندگان کنگره و سنای آمریکا از این که اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر منابع انرژی بر فعالیت شرکت های آمریکایی در عراق و اقلیم کردستان تاثیر گذاشته نگران هستند.

در ده روز گذشته نمایندگان کنگره و سنا به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نامه نوشته و خواستار دخالت دولت جو بایدن در مناقشات میان کردها و دولت مرکزی شده اند. بر اساس گزارش روزنامه نشنال، مایکل مک کال، رهبر جمهوریخواه کمیته روابط خارجی کنگره در نامه دیروز خود به آنتونی بلینکن، از این که به گفته او، مناقشات میان اربیل و بغداد بر منافع آمریکا در عراق تاثیر گذاشته ابراز نگرانی کرده است.

او از دولت آمریکا خواسته است رهبران اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق را وادار کند برای حل اختلافات خود با هم گفتگو کنند.

سه نماینده کنگره آمریکا نیز هفته گذشته در نامه ای به وزیر خارجه این کشور تاکید کردند بر اساس مواد ۱۱۱ و ۱۱۲ قانون اساسی عراق، اختیار استخراج نفت و گاز و منابع طبیعی به اقلیم های این کشور فدرال داده شده است.
انها گفته اند حکومت اقلیم کردستان عراق بر اساس قانون اساسی عراق اقدام به استخراج نفت و گاز در مناطق مختلف این اقلیم نموده است و چندین کمپانی انرژی آمریکایی نیز در این پروژه ها مشارکت دارند.
این نماینده ها در بخشی از نامه خود به وزیر خارجه تاکید کرده اند بر اساس رأی دادگاه فدرال عراق علیه استخراج انرژی در اقلیم، دولت مرکزی قراردادهای حکومت اقلیم با دو کمپانی آمریکایی و دو کمپانی اروپایی را لغو کرده است اما در خصوص همکاری با شرکت های چینی و روسی سکوت کرده است.

اخیرا دو تن از سناتورهای ارشد آمریکا نیز طی نامه ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خواستار حمایت بیشتر این کشور از اقلیم کردستان عراق در مقابل احکام دادگاه های عراق برای اخراج شرکت های نفتی آمریکایی از این منطقه شده اند.

در این نامه که از طرف جیم ریش و باب منندز، دو تن از اعضای برجسته سنای آمریکا نوشته شده، از دولت جو بایدن اکیدا خواسته شده است با حفظ دسترسی شرکت های آمریکایی به منابع انرژی در اقلیم کردستان، بیشتر به فکر منافع مشترک آمریکا و کردهای عراق باشد.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای حملات راکتی به منابع انرژی اقلیم کردستان، از جمله میدان های نفتی و گازی، نسبت به پیامدهای مناقشات اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر منابع انرژی هشدار داده است.

این دو سناتور ارشد آمریکا صراحتا از دولت بایدن خواسته است با اعزام یک هیئت عالیرتبه به عراق و تداخل در این موضوع، موجبات ثبات اقتصادی اقلیم کردستان عراق را فراهم کند.

کد خبر 37276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha