خطر فروپاشی اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- رئیس بنیاد برنت هرست با اشاره به بدهی 35 میلیارد دلاری اقلیم کردستان با جمعیت شش میلیون نفری، فساد، سوء مدیریت و نارضایتی مردم از عملکرد دولت اقلیم کردستان را از جمله نشانه های احتمالی فروپاشی سیاسی این منطقه دانسته است.

به گزارش کردپرس، گرگ میلز، رئیس اندیشکده برنت هرست در آفریقای جنوبی و تحلیلگر مسائل سیاسی-اقتصادی، در مقاله ای طولانی درباره وضعیت کردهای عراق که در نشریه دیلی ماوریک منتشر شده، با بحرانی توصیف کردن اقلیم کردستان عراق، نسبت به فروپاشی سیاسی و اقتصادی این منطقه هشدار داده است.

این نویسنده و تحلیلگر که برای نوشتن کتاب تازه اش، از حدود یک سال پیش در اقلیم کردستان عراق زندگی کرده است، از روند پرفراز و نشیب تبدیل منطقه شمال عراق به اقلیم کردستان عراق بعد از فروپاشی رژیم صدام حسین گفته است.

او وضعیت فعلی کردهای عراق را از نظر ساختار سیاسی نسبت به قبل از رژیم صدام حسین بی نظیر دانسته است اما تاکید کرده است به دلایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مختلف، اقلیم کردستان عراق که زمانی برای استقلال در سال 2017 اقدام کرد نمی تواند از نظر ساختاری از وضعیت کنونی جلوتر برود. میلز استدلال کرده است تلاش اقلیم کردستان برای استقلال از طریق برگزاری رفراندوم در سال 2017 فاجعه ای سیاسی-اقتصادی برای این منطقه به بار آورد زیرا این منطقه حدود 40 درصد از قلمرو خود را از دست داد و با احاطه سیاسی و اقتصادی بغداد و همسایگان روبه رو شد.

گرگ میلز عدم وجود شفافیت در فعالیت های سیاسی و اقتصادی در اقلیم کردستان عراق را از جمله نقایص حکمرانی در این منطقه دانسته است. او معتقد است این عدم شفافیت در بحث صادرات نفت کاملا مشهود است.

رئیس اندیشکده برنت هرست معتقد است یکی از مشکلات اصلی اقلیم کردستان عراق برخورداری طبقه ای اشرافی وابسته به طوایف از همه موهبتها و عدم دسترسی مردم عادی به امکانات اقتصادی و یا ارتباطات سیاسی است.

او معتقد است به دلیل این که ساختار سیاسی اقلیم کردستان- با وجود شباهت آن به دموکراسی های مدرن- به هیچ وجه دموکراتیک نیست زیرا بدنه اصلی دولت در اختیار نخبگان وابسته به دو حزب اصلی اقلیم کردستان است که آنها نیز ساختاری قبیله ای دارند.

این تحلیلگر سیاسی معتقد است اقلیم کردستان و کردهای عراق از یک برهه که تلاش برای تثبیت هویت کردهاست، عبور کرده و تلاش های آنها در این زمینه به ثمر نشسته است اما مشکل عدم اتخاذ استراتژی مشخص برای حرکت روبه جلو بوده و این مسئله از آشفتگی موجود در حکمرانی کنونی قابل مشاهده است.

گرگ میلز عدم انتقادپذیری از سوی طبقه حاکم و آشفتگی در میان نظامیان اقلیم کردستان موسوم به نیروهای پیشمرگ از دیگر مشکلات برای حرکت روبه جلو در اقلیم کردستان عراق است. از نظر او طبقه حاکم انتقاد سازنده را بر نمی تابد و مسائل اقتصادی بر ویژگی های نظامی نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان غلبه کرده است که راه را برای تبدیل شدن این نیرو به یک نیروی نظامی مدرن بسته است.

گرگ میلز مشکلاتی همچون عدم داشتن رابطه متوازن با همسایگان، بحران تغییر آب و هوا، بحران اقتصادی، انباشت بدهی 35 میلیارد دلاری و عدم توسعه بخشت صنعت و کشاورزی را از جمله موانع توسعه اقلیم کردستان عراق عنوان کرده است.

با این حال، او به فرصتهایی اشاره کرده است که منابع غنی طبیعی مانند نفت و گاز، طبیعت بکر، آب و دیگر ویژگی های طبیعی اقلیم کردستان می تواند در خدمت توسعه اقلیم کردستان عراق قرار دهد. با این حال، این فرصتها مغفول مانده است.

گرگ میلز در پایان اشاره کرده است که دیدگاه و رویکرد کنونی دولتمردان اقلیم کردستان به توسعه آن کمکی نمی کند و اگر این رویکرد تغییر نکند وضعیت کنونی این منطقه به مراتب بدتر خواهد شد.

کد خبر 37246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha