خطر جدی بازگشت داعش به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- کارشناسان و فعالان مدنی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، با توجه به تهدیدهای ترکیه، احتمال از سرگیری فعالیت های جدی و بازگشت داعش به این منطقه را بعید نمی دانند.

به گزارش کردپرس، نشریه عنب بلدی که به تحقیق و بررسی وضعیت در سوریه بویژه مناطق شرقی این کشور می پردازد، در گزارشی نسبت به خطر جدی بازگشت داعش به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه هشدار داده است.

ساکنان مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، با اشاره به تشدید تنش میان کردها و ترکیه، نسبت به خطر جدی بازگشت داعش در صورت وقوع حمله ترکیه بیم دارند.

شهروندان این مناطق بیکاری گسترده، فقر، عدم امنیت و اشاعه ایدئولوژی داعش در این مناطق را زمینه ساز حضور دوباره این گروه تروریستی دانسته اند.

این نشریه عدم توسعه مناطق مذکور از سوی اداره خودگردان، حضور نیروهای شبه نظامی مختلف در اطراف مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و عدم هماهنگی میان نیروهای مختلف در مبارزه با داعش را از جمله موارد تاثیرگذار بر بازگشت داعش توصیف کرده است.

برخی فعالان مدنی و نیز مقامات اداره خودگردان کردی در شمال سوریه، رها شدن زندانیان داعشی در صورت عملیات گسترده ترکیه علیه کردها را بعید نداسته اند که این مسئله خطر بزرگتری ایجاد می کند. فعالان مدنی چنین اتفاقی را زمینه ساز بروز یک بحران و فاجعه توصیف کرده اند.

یکی از مقامات حزب آینده سوریه که بخشی از بدنه اداره خودگردان کردی در شمال سوریه است، هشدار داده است قدرت یافتن دوباره داعش در این مناطق، به طور مستقیم به تهدیدها و عملیات های ترکیه علیه کردها ارتباط دارد.

برخی مقامات آمریکایی هم از این بیم دارند که نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها، در صورت حمله نظامی ترکیه، محافظت از زندانهای تحت کنترل خود را رها کنند و برای مقابله با ترکیه به مرزهای شمالی سوریه اعزام شوند. آنها هشدار داده اند چنین حادثه ای به یک بحران امنیتی منجر خواهد شد چرا که حداقل 10000 جنگجوی داعشی در این زندانها هستند که نیمی از آنها اتباع کشورهای مختلف جهان از جمله اروپا و آمریکا هستند.

کد خبر 35788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha