ترکیه: به خواسته های خود از فنلاند و سوئد رسیدیم

سرویس ترکیه - در حالی که ترکیه اعلام کرد که به خواسته های خود از فنلاند و سوئد رسیده است، مقامات این کشورها اعلام کردند که در برابر فشار ترکیه تسلیم نشده اند.

به گزارش کردپرس، مرکز ارتباطات ریاست جهوری ترکیه اعلام کرد که فنلاند و سوئد توافق کرده اند که «به طور کامل با ترکیه در مبارزه‌اش با حزب کارگران کردستان (PKK) و دیگر گروه‌هایی که ترکیه آنها را سازمان‌های تروریستی می‌داند، همکاری کنند و محدودیت ها و تحریم ها علیه صنایع دفاعی این کشور را بردارند.»

فخر الدین آلتون رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه امروز با انتشار پستی در صفحات رسمی خود اعلام کرد که دو کشور فنلاند و سوئد همکاری علیه «سازمان تروریستی PKK و گروه‌های وابسته به آن» را پذیرفته اند و این موضوع در نشست ناتو پذیرفته شده است.

آلتون با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه مذکور سوئد و فنلاند متعهد به ایستادن در کنار ترکیه در برابر هر گونه تروریسم هستند و قول داده اند از PYD/YPG و جماعت فتح الله گولن (فتو) حمایت نکنند، ادامه داد: «آنها همچنین موافقت کردند که صنایع دفاعی ترکیه را محدود یا تحریم نکنند و همکاری های خود را در زمینه صنایع دفاعی افزایش دهند.»

او با بیان اینکه ترکیه به لطف مواضع مصمم رئیس جمهور اردوغان در مبارزه با سازمان های تروریستی به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است، گفت: «گنجاندن جماعت گولن و همچنین PKK/PYD/YPG در فهرست سازمان های تروریستی یک پیروزی آشکار در مبارزه با تروریسم بین المللی است.»

آلتون با بیان این که رئیس جمهور ترکیه در اجلاس سران ناتو به صراحت خواست های خود را بیان کرده است که ترکیه چه انتظاراتی از متحدان خود در ناتو در مبارزه با تروریسم بین المللی دارد، از قول او گفت که رویکرد مصرانه این کشور در این زمینه با تروریسم ادامه خواهد داشت.

در همین زمینه روز گذشته فوأد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه نیز در سخنانی اعلام کرد که تفاهم نامه سه جانبه امضا شده با سوئد و فنلاند در اجلاس سران ناتو گامی از همکاری است که الگوی همه کشورها در مبارزه با تروریسم خواهد بود.

اوکتای در سخنانی در مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه کریک‌قلعه تاکید کرد که حکومت ترکیه همیشه آماده همکاری در مبارزه با تروریسم است.

معاون رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه مهم است متحدان ناتو بپذیرند که تهدید برای یکی از متحدان، بدون تمایز بین تروریسم و تروریست به معنای تهدید برای کل ناتو است، گفت: «این موضوع نه تنها در مورد سوئد و فنلاند، بلکه در مورد هر کشور عضو ناتو نیز صدق می کند. از این نظر، توافقی که دیروز با سوئد و فنلاند تحت رهبری رئیس جمهور ما به دست آمد، گامی از همکاری است که الگوی همه کشورهای عضو خواهد بود. مبارزه با تروریسم را هم در محل و هم در پشت میز ادامه خواهیم داد.»

مقامات ارشد ترکیه در حالی از رسیدن به خواست هایشان در تفاهم نامه امضا شده یاد می کنند که سائولی نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که در این توافق، هیچ فهرستی از افراد برای استرداد وجود ندارد. او تاکید کرد که این تفاهم‌نامه که به زودی متن کامل آن علنی خواهد شد، اصول مربوط به استرداد تروریست‌ها را شرح می‌دهد و نه شهروندان خاص را.»

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد که در کشورش به خاطر توافقی که با ترکیه در مورد عضویت در ناتو امضا کرده بودند، مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود، در گفتگو با روزنامه سوئدی Aftonbladet گفت: «ما در برابر اردوغان سر تسلیم فرود نیاوردیم.»

لینده گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که کردها فکر کنند که حقوق بشر یا حقوق دموکراتیک آنها در خطر است.»

انتظار می‌رود گمانه‌زنی‌ها در این باره، با انتشار متن اصلی تفاهم‌نامه و مفادی که روی آن‌ها توافق شده پایان یابد.

کد خبر 34824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha