اصلاحات کاظمی بر مذاکرات اربیل و بغداد تأثیر مثبت خواهد داشت

سرویس عراق و اقلیم کردستان – نمایندگان کرد پارلمان عراق تأکید کردند اصلاحات مطرح شده از سوی مصطفی کاظمی نخست وزیر این کشور بر مذاکرات اربیل و بغداد تأثیر مثبتی خواهد داشت.

به گزارش کرد پرس به نقل از المورد نیوز، "احمد صفار" عضو فراکسیون حزب دمکرات در پارلمان عراق در این باره گفت: آخرین توافقات به دست آمده در مذاکرات میان اربیل و بغداد، توافق درباره موضوع نفت و مرزهاست که قرار است روزانه 250 هزار بشکه نفت و همچنین نیمی از درآمد مرزها به دولت مرکزی تحویل داده شود و در مقابل سهم اقلیم کردستان از بودجه که 12.67 درصد است تخصیص یابد که این موضوع در بودجه سال 2021 مورد توافق قرار گرفته است.

دبیر کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق همچنین افزود: استراتژی دولت، برنامه ریزی برای بودجه سه سال آینده است. بودجه 2021 قطعی و لازم الاجرا خواهد بود. اما بودجه های 2022 و 2023 به صورت طرح و پیش نویس آماده نزد دولت باقی خواهند ماند.

صفار خاطرنشان کرد: بودجه سال 2021 تا زمان تصویب در پارلمان به صورت پیش نویس مورد توافق باقی خواهد ماند و در صورت تصویب، برای طرفین الزام آور خواهد شد.

این نماینده کرد پارلمان عراق تصریح کرد: دیدار هیأت های اقلیم کردستان از بغداد و نشست های بین اقلیم کردستان در کمیسیون تدوین بودجه و همچنین دیدارها با وزارت دارایی نیز همچنان ادامه دارد.

یک عضو فراکسیون اتحادیه میهنی نیز تأکید کرد: وضعیت اقتصادی بر روند مذاکرات بین اربیل و بغداد تأثیر گذاشته است.

"آرزو محمود" با تأکید بر اهمیت اصلاحات اقتصادی پیشنهادی توسط مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق گفت: اجرای این اصلاحات، تأثیر مثبتی بر مذاکرات بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان خواهد داشت و مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

"جمال کوچر" عضو فراکسیون اتحاد اسلامی در پارلمان عراق نیز، بر این باور است که سهم ماهیانه اقلیم کردستان در سه ماهه باقیمانده سال میلادی جاری، 320 میلیارد دینار خواهد بود که تا زمان تصویب بودجه سال 2021 برای اقلیم کردستان پرداخت خواهد شد.

یادآور می شود علی علاوی وزیر دارایی عراق پیشتر بر اهمیت اصلاحات سفید مطرح شده از سوی دولت، با هدف عبور از چالش های کنونی تأکید و اعلام کرده بود این اصلاحات به صورت علمی و عینی مشکلات مالی و اقتصادی عراق را که از چند دهه پیش تاکنون وجود داشته است مورد بررسی قرار داده است.

کد خبر 341049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha