دخالت عوامل انسانی طبیعت را دچار آسیب جدی کرده است

سرویس ایلام - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: دخالت ها و تعرض های بی رویه و غیراصولی عوامل انسانی طبیعت را دستخوش تغییرات و آسیب های جدی کرده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار در دیدار با مدیرکل و کارکنان حفاظت محیط زیست استان ایلام به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست اظهار داشت: قطع بی رویه درختان جوان و سرسبز جنگلی توسط برخی افراد در حال تبدیل شدن به یک بحران زیست محیطی مهم در استان است که باید دستگاه های مرتبط به طور جدی به این موضوع ورود کنند.

وی افزود: حفاظت و حراست از محیط زیست و طبیعت نیازمند آموزش و فرهنگ سازی عمومی و گسترده در بین آحاد مردم است که در این راه باید از ظرفیت رسانه ها برای اشاعه فرهنگ غنی حفاظت از محیط زیست در سطح جامعه استفاده شود.

امام جمعه ایلام یادآور شد: یکی دیگر از فرهنگ سازی های تاثیرگذار در حوزه محیط زیست و طبیعت مقوله وقف است که به عنوان مثال افراد در زمان بارش برف با پاشیدن دانه و علوفه و در ماه های گرم و کم آب با تامین آب وحوش به یاری حیات وحش بشتابند.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار خشک یا کم آب شدن چشمه ها و رودخانه ها را یکی از مهمترین معضل ها و چالش های فراروی محیط زیست استان دانست و ادامه داد: با کمک دستگاه های مرتبط، جوامع محلی و انجمن های مردم نهاد آب مورد نیاز وحوش در مناطق دارای چالش کم آبی تامین شود.

وی وجود شکارچیان را از دیگر تهدیدهای فراروی حیات وحش استان برشمرد و تاکید کرد: زیستگاه مرزی کولگ در مهران علاوه بر شکارچیان بومی، به علت وجود شکارچیان طرف عراقی باید بیشتر از قبل مورد توجه و رصد قرار بگیرد و همچنین تامین امنیت، آب و غذای وحوش این ناحیه از اولویت های محیط زیست باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار اضافه کرد: حفظ طبیعت، عدم قطع درختان و شکار وحوش در دین مبین اسلام مورد تاکید بسیار قرار گرفته و خداوند نسبت به آزار وحوش یا قطع درختان انسان خاطی را مورد بازخواست قرار می دهد چرا که این موجودات زنده نیز حق حیات دارند.

کد خبر 33652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha