تشدید جنگ ترکیه و پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان-نشریه میدل ایست آی به نقل از منابع نظامی ترکیه و کارشناسان، از تمرکز ترکیه بر مقابله با پ.ک.ک در اقلیم کردستان با هدف قطع دسترسی این گروه معارض کرد ترکیه به مرزهای این کشور خبر داد.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۹ عملیات نظامی علیه پ.ک.ک در خاک عراق را افزایش داده و چندین عملیات نظامی علیه نیروهای پ.ک.ک با عناوین مختلف، در مناطق کوهستانی شمال اقلیم کردستان عراق انجام داده است.

منابع نظامی ترکیه به این نشریه گفته اند عملیات نظامی این کشور علیه پ.ک.ک در حال حاضر در مناطق کوهستانی و استراتژیک که این گروه بر آنها کنترل دارد متمرکز شده است.

این منابع ادعا کرده اند که ترکیه توانسته است با عملیات نظامی مختلف دسترسی پ.ک.ک به مرز ترکیه را به جز منطقه کوهستانی زاپ قطع کند. آنها ادعا کرده اند که تعداد پستها و پایگاه های ترکیه در اقلیم کردستان افزایش چشمگیری داشته و در آینده نیز پایگاههای دائمی بیشتری در این منطقه از خاک عراق ایجاد خواهد شد.

یک منبع نظامی ترکیه که نخواسته نامش فاش شود، ادعا کرده است که پ.ک.ک در حال حاضر فقط از طریق منطقه زاپ می تواند نیرو و سلاح به داخل ترکیه منتقل کند. به همین دلیل، عملیات نظامی جدید که دوشنبه گذشته علیه پ.ک.ک آغاز شد، با هدف پایان دادن به دسترسی این گروه به مرز ترکیه بوده است.

ریچ اوتزن، کارشناس مسائل ژئوپولتیک و عضو سابق وزارت خارجه آمریکا نیز به میدل ایست آی گفته است ترکیه در سالهای اخیر، با صرف هزینه‌های زیاد و استفاده از آخرین تکنولوژی نظامی تلاش کرده است دسترسی پ.ک.ک به مرزهای خود را قطع کند.

او تاکید کرد که انتظار می رود عملیات نظامی ترکیه علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق همچنان ادامه یابد.

البته آقای اوتزن و منابع نظامی ترکیه یکی دیگر از اهداف حضور گسترده ترکیه در اقلیم کردستان با کمک دولت اقلیم کردستان و حزب حاکم دموکرات کردستان عراق را به انتقال امن نفت و گاز اقلیم کردستان به ترکیه و اروپا مرتبط دانسته اند

کد خبر 33286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha