نگرانی های اصلی مقامات اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس گزارش نشریه آمریکایی المانیتور، مقامات اقلیم کردستان عراق نگران مسائلی مانند ادامه درگیریها در خاک اقلیم کردستان، حضور پ.ک.ک در این منطقه و مخالفت بغداد با فروش نفت خام و گاز طبیعی در خارج از مرزهای اقلیم کردستان عراق هستند.

به گزارش کردپرس، خبرنگار نشریه الکترونیکی آمریکایی المانیتور که اخیرا نشستی با برخی مقامات اقلیم کردستان داشته، می گوید مقامات اقلیم کردستان نگرانی های جدی در مورد برخی مسائل مانند حضور پ.ک.ک در اقلیم کردستان، وجود درگیری های مختلف در این منطقه و ایجاد مانع برای صادرات گسترده نفت و گاز این منطقه به خارج از عراق دارند.

جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان به المانیتور گفته است دولت بغداد در طی سال های گذشته همواره سعی کرده است مانع از صدور نفت اقلیم کردستان به کشورهای خارجی شود. بغداد در سال 2014 نیز که داعش به اقلیم کردستان حمله کرد، در واکنش به صدور مستقل نفت، سهم این منطقه از بودجه عراق را قطع کرد تا کردها در بحبوحه جنگ با داعش دچار بحران اقتصادی نیز شوند.

بر اساس گزارش این نشریه که با مقامات امنیتی اقلیم کردستان مصاحبه کرده، امنیت و ثبات اقلیم کردستان از نظر آنها اهمیت زیادی دارد اما آنها حضور پ.ک.ک در اقلیم کردستان را مانعی برای ثبات پایدار در این منطقه می دانند.

هژار اسماعیل از مقامات وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق در این باره گفته است هزاران تن از جوانان کرد سوریه، به منظور مبارزه با داعش آموزش نظامی دیدند اما پ.ک.ک و اقمار آن مانع از بازگشت آنها به سرزمین مادریشان هستند.

مقامات امنیتی اقلیم کردستان به این نشریه گفته اند که یگن های مدافع خلق در سوریه و یگان های مدافع شنگال واحدهای محلی وابسته به پ.ک.ک هستند که با اهدافی خاص بوجود آمده اند.

نگرانی دیگر مقامات اقلیم کردستان عراق حملات گاه وبیگاه داعش به این منطقه است که از نگاه آنها علت اصلی این حملات، وجود خلاء امنیتی در مناطق مورد مناقشه و عدم همکاری مناسب میان نیروهای کرد و عراقی است.

کد خبر 32374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha