خطر ترک همیشگی شنگال از سوی ایزدیها

سرویس جهان- خبرگزاری فرانسه در گزارشی پیرامون وضعیت شنگال پس از درگیری میان ارتش عراق و یگانهای مدافع شنگال نوشت: با وجود توقف درگیری‌ها ایزدیها خیال بازگشت به این منطقه را ندارند.

به گزارش کردپرس منطقه ایزدی نشین شنگال که پس از حمله داعش به آن در سال ۲۰۱۴ بیشتر جمعیت ایزدی خود را از دست داده است، اخیرا دستخوش درگیری میان ارتش عراق و نیروهای یگانهای مدافع شنگال بود که هر کدام خود را مسئول اصلی محافظت از ایزدیها می داند.

خبرگزاری فرانسه از فرار ۱۰۲۰۰ تن از ایزدیها از شنگال در پی درگیری اخیر خبر داده است. این خبرگزاری که با برخی از این افراد مصاحبه کرده، نوشت: اکثر آنها با اشاره به این که در این سالها، به دلیل وجود چند نیروی مسلح، همواره درگیری‌هایی اتفاق افتاده، جرئت بازگشت ندارند.

این خبرگزاری یکی از اهداف درگیری‌های اخیر در شنگال را بازگشت کنترل آن به نیروهای حزب دموکرات کردستان عراق دانسته است. ترکیه هم از عوامل ناامن شدن دوباره شنگال معرفی شده است.

همچنین یکی دیگر از دلایل درگیری اخیر تلاش دولت عراق و دولت اقلیم کردستان برای اجرای توافق سال ۲۰۲۰ برای عادی سازی وضعیت این منطقه و بیرون راندن نیروهای وابسته به پ.ک.ک عنوان شده است.

این خبرگزاری هشدار داده است خطر ترک همیشگی دیار ایزدیها از سوی این اقلیت مذهبی برای همیشه وجود دارد.

کد خبر 32069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha