تلاش ترکیه برای تصرف نوار مرزی سوریه است

سرویس سوریه- آنکارا در تلاش است با سکوت آمریکا و روسیه و درگیری طرفین در جنگ اوکراین، به هدف خود برای تصرف نوار مرزی شمال سوریه دست یابد.

به گزارش کُردپرس، محمود حبیب سخنگوی نظامی تیپ شمال که از گروه‌های حاضر در SDF هستند، روز یکشنبه گفت: دولت ترکیه به دنبال تصرف نوار مرزی از طریق تشدید حملات نظامی در مناطق مرزی شمال سوریه است.

تیپ شمال دموکراتیک بخشی از نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) است و بیشتر جنگجویان آن از اهالی ادلب و حومه آن در شمال غربی سوریه هستند.

وی افزود: دولت ترکیه با تشدید تنش نظامی در مناطق شمال سوریه، به دنبال تغییر جمعیتی و جابجایی جمعیتی و تصرف نوار مرزی است.

در بیست و دوم آوریل، بر اثر بمباران ترکیه که چهار نقطه از مرکز شهر کوبانی را هدف قرار داد، دو غیرنظامی بطور جزئی مجروح شدند و همچنین به مغازه‌ها و خانه‌های اطراف خسارت مادی وارد گردید.

به گفته ناظران‌ سیاسی، از سال ۲۰۱۱ و با شروع جنگ‌ سوریه، ترکیه همواره به دنبال تصرف نوار مرزی در عمق ۳۵ کیلومتری خاک سوریه بوده است و برای این امر از حمله نظامی، بمباران و جابجایی و تخلیه ساکنان بومی منطقه برای ایجاد یک کریدور عربی، ترکمنی استفاده کرده است.

کارشناسان معتقدند، نزدیک شدن به انتخابات ترکیه و دل مشغولی جهان به مسئله حمله روسیه به اوکراین منجر به سکوت خبری در قبال اقدامات ترکیه در شمال سوریه شده است.

محمد راوی از روزنامه‌نگاران کُرد سوری با بیان‌ این‌ مطلب که ترکیه با ذهنیت‌ مذهبی و ملی‌گرایانه حکومت می‌کند و حقوق بشر و اقلیت‌ها را نادیده می‌گیرد، اظهار داشت: این کشور نمی‌خواهد در مرزهای خود سیستم موفقی مانند پروژه مدیریت خودمختار داشته باشد و از این رو بیم آن را دارد که این تجربه تعمیم یابد و وارد ترکیه شود.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه از ابتدای جنبش سال ۲۰۱۱ بدنبال تصرف خاک سوریه بود و شواهد و آمارها و اقدامات آن‌ها نشان می‌دهد که چگونه مردم‌ سوریه را به گروگان گرفته است و چگونه از گروه‌های مسلح برای مقاصد خود بهره می‌برد.

برای اثبات این ادعا، عقب‌نشینی‌ تندروها از غوطه شرقی، حمص، حماه و حومه جنوبی ادلب همگی با توافق ترکیه و روسیه با موافقت دولت دمشق انجام شد و در راستای تغییر جمعیتی در شمال سوریه اجرایی گردید، بدون آنکه دمشق اعتراضی به این قضیه نشان دهد.

به گفته ناظران سیاسی، خطرناک ترین اتفاقی که می تواند بیفتد این است که دولت دمشق به ترکیه اجازه دهد نوار مرزی شمال سوریه را در ازای باقی ماندن دولت دمشق در راس قدرت، اشغال کند و همچنین به نفع ترکیه است که برای رسیدن به منافع خود این نوار را اشغال کند.

آنچه که مشخص است و نمونه آن در چند ماه اخیر و در زندان حسکه اتفاق افتاد نماینگر آن است، تداوم این وضعیت، زمینه ظهور و فعالیت هسته‌های داعش را فراهم می‌کند و این چالش امنیتی اداره خودمختار را با بحران‌های امنیتی جدیدی روبرو می‌کند.

کد خبر 31337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha