اهداف جدید ترکیه در پشت ساختار جدید ائتلاف مخالفان سوری

سرویس سوریه- ترکیه به دنبال محدود کردن کار ائتلاف مخالفان سوری به مناطقی است که اشغال کرده است تا آن را به کانال قانونی تبدیل کند و از طریق آن بتواند اداره آن مناطق را مطابق میل خود به دست بگیرد.

به گزارش کُردپرس، ناظران سیاسی سوری تغییرات اخیری را که در بدنه «ائتلاف اپوزیسیون سوریه» رخ داده است را فراتر از یک تغییر ساده می‌دانند و تأکید کردند که این یک طرح از سوی ترکیه با اهداف چندگانه است که مهم‌ترین آن دستیابی به نوعی مشروعیت اداری متناسب با میل ترکیه در مناطقی است که در شمال سوریه توسط ترکیه و اپوزسیون سوریه کنترل می شوند.

این گفته ناظران سوری در واکنش به اقدامات اخیر ائتلاف طی دو هفته گذشته بود که منجر به تغییراتی در ساختار این ائتلاف تحت نام «اصلاحات» شد، در حالی که آنچه که پیدا بو، حذف برخی چهره‌ها و گروه‌ها را در پی داشت.

این اصلاحات اخیر در میان ائتلاف، نگرانی‌هایی ایجاد کرد که با خروج برخی گروه‌ها و شخصیت ها از صفوف این ائتلاف همراه شد.

ریاض درار، رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک، در این رابطه در گفت‌وگویی با رسانه‌های شمال سوریه گفت: در این به اصطلاح اصلاحات به هزینه کسانی که حذف شدند، اعضای جدیدی از کُردها و ترکمن‌ها به این شورا اضافه شدند.

به گفته درار، هدف این است که بعدا ترکیه از آنها در جغرافیای شمال سوریه استفاده کند و در صورت توافق با دولت سوریه، آینده این منطقه را ترسیم کنند.

اختلافات و سرنوشت اعضای حذف شده

رئیس مشترک "SDC" گفت: اختلافات خشونت آمیزی در بدنه ائتلاف وجود دارد و این اختلافات میان عبدالرحمن مصطفی که قدرتمندترین مرد ائتلاف است و عمدتا توسط ترکیه حمایت می شود با نصر حریری مشهود است که در نهایت منجر به درگیری میان آنها گردید و علاوه بر آن افراد دیگری مانند احمد رمضان نیز به این درگیری‌ها اضافه شدند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از اعضای ائتلاف به دلیل حضور در داخل ترکیه و ناتوانی در مخالفت کردن، اعتراض خود را به سختی نشان می دهند.

درار در مورد سرنوشت اعضای کنار گذاشته شده از ائتلاف، گفت: هیچکس نمی تواند بدون اجازه ترکیه حرکتی انجام دهد و اعضای حذف شده ممکن است در مرزهایی که تحت کنترل ترکیه اداره می‌شوند، کاری بجز سکوت نداشته باشند.

در آغاز ماه جاری، ائتلاف تصمیمات متعددی تحت عنوان اصلاح نظام داخلی اتخاذ کرد که به برکناری ۱۸ عضو سابق و جایگزینی چهار عضو جدید گردید.

به گفته درار، این احتمال وجود دارد که بسیاری از اخراجی ها ساکت بمانند، زیرا ماموریت آنها به پایان رسیده است و آنها دیگر مانند سابق وزنی ندارند.

تاثیر بر گفتگوهای کُردی - کُردی

درار در رابطه با تاثیر این اتفاقات بر گفتگوهای کُردی - کُردی، گفت: اختلافات جدی میان طرفین کُرد وجود دارد، مگر آنکه از سوی آمریکا بر طرفین فشار وارد شود تا موازنه برای گفتگو به نفع شورای میهنی کُرد تغییر کند.

درار نکات مشترک احزاب کُرد را یادآور شد، اما تاثیر ترکیه بر شورای میهنی را دلیل قطع گفتگوها بین طرفین ذکر کرد.

درار به گستردگی دخالت خارجی در بدنه ائتلاف سوریه اشاره کرد و گفت: تسلیم شدن در برابر دولت ها ماهیت این ائتلاف است، زیرا هر گروهی موجودیتش را به دولتی فروخته است.

وی افزود: اکنون عرصه برای ترکیه آماده شده است و احتمالا نزدیکی ترکیه به کشورهای خلیج فارس و مصر، به کاهش تاثیرات این کشورها در ائتلاف بسود ترکیه تغییر کند و آنکار همچنان کنترل روند اقدامات در سوریه را در دست داشته باشد.

در این زمینه، علی الامین السوید، نویسنده و سیاستمدار سوری به رسانه‌ها گفت: تغییراتی که در ائتلاف رخ داده است، علیرغم اینکه این تغییرات به "سالم المسلط" رییس این ائتلاف نسبت داده شده است، اما به وضوح تسلط مطلق ترکیه بر تصمیمات این ائتلاف را اثبات می کند.

الامین یکی از سیاستمداران مخالفان سوری است، او گفت: یکی از اعضای اخراج شده با المسلط تماس گرفت تا علت برکناری اش را جویا شود، المسلط پاسخ داد که این‌ تصمیم او نبوده است.

به گفته الامین، آنچه اتفاق افتاد طبیعی است زیرا ائتلاف فقط به یک جناح سیاسی مزدور تبدیل شده است که فقط مطابق با منافع ترکیه عمل می کند.

اهداف ترکیه

با توجه به ساختار جدید ائتلاف، الامین بر این باور است که ترکیه می خواهد نقشه هایی برای بهره‌برداری‌های سیاسی خود در منطقه ترسیم کند.

پنجشنبه گذشته اعضای مجمع عمومی به لغو عضویت چهار گروه از ائتلاف یعنی جنبش اقدام ملی، جریان ملی موسس، جنبش انقلابی و جنبش مستقل کُرد رای دادند و به حفظ هشام مروه و نصر حریری به عنوان اعضای مستقل راضی شدند.

الامین خاطرنشان کرد: ترکیه می‌خواهد ترکمنستان را در ساختار ائتلاف اضافه کند و قدرت تصمیم‌گیری سیاسی خود را افزایش دهد، به‌طوری که به نظر برسد تصمیمات ائتلاف از خود آن نشات می‌گیرد و ترکیه در آن دخالتی ندارد.

الامین در مورد انتخاب گزینه‌های جایگزین از میان آوارگان و شهرک‌نشینان گفت: ترکیه مسیر ائتلاف را، از تاکید بر مسئله سوریه و انقلاب و تغییر حکومت سوریه تغییر داده است. ترکیه می‌خواهد این بخش از خاک‌ سوریه همانند مناطقی که چند دهه قبل از قبرس اشغال کرده بود به‌ او وابسته شوند و بدین ترتیب این ائتلاف به ترکیه خدمت کند.

به گفته این سیاستمدار، هدف سومی نیز وجود دارد و آن قطع راه گفتگو و هرگونه تفاهم احتمالی بین اداره خودمختار شمال و شرق سوریه و شورای میهنی کُرد وابسته به ائتلاف است.

به گفته این سیاستمدار سوری، در آخرین گام های ائتلاف، این سیگنال به عربستان و امارات فرستاده می‌شود که هر لحظه امکان ترک اخوان المسلمین از صفوف این ائتلاف وجود دارد و آن‌ها نگران وصعیت سوریه نباشند.

الامین معتقد است که ائتلاف سوریه از زمان تشکیل در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۲ تاکنون به رسمیت شناخته نشده است و قطر تنها کشوری است که از ابتدای تشکیل از آن حمایت مالی می‌کند.

او می گوید: ترکیه به دنبال محدود کردن کار ائتلاف به مناطقی است که اشغال کرده است تا آن را به کانال قانونی تبدیل کند که از طریق آن بتواند اداره آن مناطق را مطابق میل خود به دست بگیرد.

کد خبر 30938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha