تصمیم عراق برای کنترل نفت اقلیم کردستان، ائتلاف صدر-بارزانی-حلبوسی را تهدید می کند

سرویس جهان- اهرام ویکلی معتقد است تصمیم وزارت نفت عراق و شرکت سومو برای در اختیار گرفتن صنعت نفت اقلیم کردستان به ائتلاف موجود میان بارزانی-صدر و حلبوسی ضربه می زند.

به گزارش کردپرس، وزارت نفت عراق شرکت بازاریابی و فروش نفت این کشور موسوم به سومو را مامور اتخاذ تمهیدات لازم به منظور تحت اختیار گرفتن صنعت نفت اقلیم کردستان بر اساس حکم دادگاه فدرال عراق کرده است.

هفته نامه انگلیسی زبان اهرام ویکلی این تصمیم را بر روند سیاسی عراق بویژه ائتلاف میان حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، جریان صدر به رهبری مقتدی صدر و السیاده تاثیرگزار دانسته و تاکید کرده است چنین تصمیمی به منزله ضربه ای بر پیکر این ائتلاف سیاسی است.

این نشریه هشدار داده است که تصمیم بغداد برای کنترل صنعت نفت اقلیم کردستان می تواند به تشدید تنشها میان اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی نیز منجر شود.

اهرام ویکلی با اشاره به این که حزب دموکرات کردستان همچنان بر کنترل این حزب و حکومت اقلیم کردستان بر صنعت نفت شمال عراق تاکید دارند و هیچ کدام از متحدان حزب بارزانی توانایی ایستادن در مقابل حکم دادگاه فدرال و تصمیم وزارت نفت را ندارند، تاکید کرده است این مسئله می تواند به قیمت ایجاد شکاف در این ائتلاف تمام شود.

این هفته نامه تصمیم دادگاه فدرال عراق و وزارت نفت این کشور برای پرداختن صریح به مسئله اداره امور نفت توسط دولت اقلیم کردستان را اقدامی برای فشار بغداد بر کردها بویژه حزب دموکرات برای عدول از خواسته های حداکثری آنها در روند سیاسی می داند زیرا اکنون کردها بیشتر از آن که به مسئله تشیل دولت و یا انتخاب رئیس جمهور مشغول باشند به فکر چگونگی مقابله با به چالش کشیده شدن کنترل خود بر نفت شمال عراق هستند.

کد خبر 30729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha