موانع صدور گاز طبیعی اقلیم کردستان به‌ ترکیه

سرویس جهان- نشریه المانیتور درباره موانع صدور گاز طبیعی اقلیم کردستان به ترکیه نوشت: فارغ از اینکه فراهم کردن زیرساخت آن ۵سال طول می کشد، حضور نظامی ترکیه و اختلافات این کشور بر سر صدور نفت و منابع آبی موانعي جدی بر سر اجرایی شدن آن‌ هستند.

به گزارش کردپرس، وب سایت تحلیلی- خبری المانیتور در آمریکا، در گزارشی موانع پیش روی اجرای تمایل مقامات ترکیه و اقلیم کردستان برای صدور گاز طبیعی این منطقه به ترکیه را بررسی کرده است.

در این گزارش اشاره شده است که فراهم کردن زیر ساخت از جمله احداث خط لوله و افزایش تولید به منظور صادرات حداقل ۵ سال طول خواهد کشید. این نشریه همچنین با اشاره به وجود اختلافات میان بغداد و آنکارا بر سر مسائل دیگر لازمه اجرایی شدن صدور گاز اقلیم کردستان به ترکیه را حل این اختلاف دانسته است.

المانیتور درباره اختلافات آنکارا و بغداد نوشت: این دو پایتخت بر سر منابع آبی جدال دارند، ایجاد پایگاه های نظامی ترکیه در خاک عراق محل اختلاف است و در مورد عملیات نظامی ترکیه در خاک عراق و نیز اجازه ترکیه به اقلیم کردستان برای صادرات نفت بدون رضایت بغداد با هم اختلاف نظر دارند.

این نشریه تشدید حملات نظامی به سربازان ترکیه در خاک عراق از جمله در موصل را نشانه افزایش خشم در عراق علیه ترکیه دانسته است.

المانیتور همچنین یادآوری کرده است که عراق از ترکیه به دلیل فراهم کردن زمینه صادرات نفت اقلیم کردستان شکایت کرده است که انتظار می رود ترکیه مجبور به پرداخت حدود ۲۵ میلیارد دلار خسارات به عراق شود. در نتیجه ممکن است توافق گازی میان ترکیه و اقلیم کردستان باعث باز شدن پرونده دیگری از همین نوع شود.

نشریه المانیتور تنها راه اجرایی کردن صدور گاز اقلیم کردستان به ترکیه را تلاش آنکارا برای نزدیک کردن اربیل و بغداد و همکاری سه جانبه دانسته است.

کد خبر 30491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha