تاکتیک های ترکیه برای انکار کردها

سرویس جهان- نشریه مدرن دیپلماسی با اشاره به این که بخشی از سیاست های ضد کردی در ترکیه در قوانین این کشور از جمله قانون اساسی و قانون احزاب این کشور نهادینه شده، امنیتی کردن مسئله کردها، حذف هر گونه نماد کردی، ممنوع کردن زبان کردی و اسیمیلاسیون را از جمله تاکتیک های دولت ها در ترکیه برای به حاشیه راندن و انکار کردها توصیف کرده است.

به گزارش کردپرس، نشریه مدرن دیپلماسی در مقاله ای به بررسی سیاست های نهادینه شده در ترکیه برای به حاشیه راندن و سرکوب جریان های کردی در این کشور پرداخته است.

این نشریه معتقد است سیاست ضدیت با کردها در ترکیه، در بخشی از قوانین اصلی این کشور از جمله قانون اساسی این کشور و یا قانون احزاب به آن اشاره شده است و در واقع تلاش برای حذف کردهای ترکیه در قوانین این کشور نهادینه شده است. در این مقاله اشاره شده است که خودداری دولت ترکیه از پرداختن به مسئله ای به نام «اقلیتها» چه در مورد کردها و چه در مورد دیگر قومیت های غیرترک و رعایت حقوق ها مصداق بارزی برای به حاشیه بردن مسئله کردهاست.

در این مقاله همچنین اشاره شده است که ترکیه اعتراضات کردی؛ چه به صورت مسالمت آمیز و چه به صورت مسلحانه را بهانه ای برای محروم کردن کردها از داشتن نماینده در نهادهای دولتی و مدنی قرار داده است. این نشریه به عنوان مثال اشاره می کند که با این که کردها حدود 20 درصد رای دهندگان این کشور را تشکیل می دهند اما از سال 1995 تا 2014 فقط 4 درصد مناصب دولتی در اختیار کردها بوده است. مدرن دیپلماسی با اشاره به اخراج نمایندگان کرد از پارلمان ترکیه و برکناری شهرداران کرد در مناطق کردنشین این کشور، از کاهش میزان حضور کردها در موقعیت ها و پست های دولتی در آینده خبر داده است.

این نشریه امنیتی کردن مسئله کردها در ترکیه را تاکتیک دولتهای این کشور برای برخورد خشونت آمیز، اخراج اجباری کردها از مناطق کردنشین و تشدید فشار بر جمعیت کرد این کشور دانسته است. در این مقاله اشاره شده است که اعلام گاه و بیگاه وضعیت اضطراری در مناطق کردنشین ترکیه نمایانگر استفاده بی مورد از امنیتی کردن مسائل و در این خصوص پیرامون کردها است.

مدرن دیپلماسی در بخش پایانی مقاله به ابزارها و تاکتیک های دولت ها در ترکیه برای به حاشیه راندن کردهای این کشور اشاره کرده است. یکی از این نوع تاکتیکها ممنوع کردن هر گونه نماد کردی در این کشور از جمله آموزش زبان کردی و یا در مقاطعی ممنوع کردن استفاده کلامی از زبان کردی در اجتماعات یا زندگی روزمره عنوان شده است.

این مقاله یکی دیگر از تاکتیکهای دیگر ترکیه برای انکار کردها را ارائه قرائتی نادرست از فرهنگ، زبان و تاریخ کردهای این کشور و القای تلقی خود از این مسئله و آموزش آن در سطح کشور دانسته است. برای مثال اشاره شده است که ترکیه حتی در سطح فرهنگ نامه ها تعریفی نامتعارف از هویت کردها ارائه کرده است.

مدرن دموکراسی در پایان مجموع سیاست های ترکیه برای به حاشیه راندن و انکار کردهای این کشور را تهدیدی جدی برای هویت، فرهنگ و زبان کردی در این کشور دانسته است.

کد خبر 30216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha