صدر در نهایت مجبور به مصالحه و سازش می‌شود

سرویس جهان- جوئل وینگ، کارشناس مسائل عراق درباره بن‌بست سیاسی کنونی در عراق و اصرار مقتدی صدر بر تشکیل دولت اکثریت به خبرگزاری کردپرس گفت: صدر در نهایت مجبور به مصالحه و سازش می‌شود.

به گزارش کردپرس حدود ۶ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می گذرد اما هنوز نه رئیس جمهور و نه نخست‌وزیر این کشور از سوی نمایندگان تعیین نشده‌اند. علت این امر عدم توافق جریانات سیاسی عراق بر سر نحوه تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهور این کشور است. ائتلاف صدر-بارزانی-حلبوسی معتقد به تشکیل دولت اکثریت هستند اما طیفهایی مانند چهارچوب هماهنگی-اتحادیه میهنی کردستان و چند حزب کردی دیگر در عراق بر تشکیل دولت ملی و فراگیر اصرار دارند. خبرگزاری کردپرس برای بررسی این موضوع با جوئل وینگ کارشناس مسائل عراق گفتگو کرده است.

آیا ائتلاف صدر- بارزانی-حلبوسی گزینه خوبی برای تشکیل دولت در عراق است؟

جوئل وینگ درباره اصرار جبهه صدر در تشکیل دولت اکثریت به کردپرس گفت: مقتدی صدر برای تحقق رویای دیرینه اش در تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی و نهایی در عراق تلاش می‌کند. او نقش مهمی در ایجاد دولت های گذشته در عراق داشته است اما او اکنون تحت کنترل است. صدر دوست دارد خود را به عنوان یک شهروند عراقی ملی گرا و اصلاح طلب عرضه کند اما همه چیز فقط حول مسئله قدرت است. این مسئله باعث شده است که چنین ائتلافی هیچ تفاوتی با ائتلاف های گذشته در عراق نداشته باشد.

پیامدهای نفی فعالیت‌های مستقل نفتی اربیل از سوی دادگاه فدرال عراق

کارشناس مسائل عراق درباره پیامدهای حکم دادگاه‌ فدرال عراق مبنی بر غيرقانونی اعلام کردن فعالیت‌های نفتی اقلیم کردستان عراق افزود: اقدام دادگاه فدرال عراق برای نفی فعالیت‌های نفتی اقلیم کردستان شکستی برای دولت اقلیم کردستان و توانایی آن برای جذب سرمایه گذاری جدید برای بازاریابی انرژی خواهد بود. با این حال، اقلیم کردستان بر این باور است که بغداد نمی‌تواند این حکم را اجرایی کند و قراردادهای نفتی اقلیم کردستان را تحت کنترل خود درآورد. اقلیم کردستان با این امید که با بغداد به توافق برسد، در اجرای حکم دادگاه فدرال تعلل کند.

عامل شکست تشکیل دولت جدید عراق

جوئل وینگ درباره اینکه چه کس یا جریانی مسئول به بن‌بست رسیدن روند تشکیل دولت در عراق است، گفت: چارچوب هماهنگی به عامل عدم رسیدن تعداد نمایندگان به حد نصاب لازم برای رای به رئیس جمهور جدید عراق تبدیل شده است. دادگاه فدرال حکم کرده است که باید دو سوم نمایندگان در روز انتخاب رئیس‌جمهور در مجلس این کشور حضور داشته باشند. ائتلاف چهارچوب هماهنگی توانسته است حتی بیشتر از یک سوم نمایندگان را در جهت ممانعت از هر اقدامی از سوی جریان صدر جمع آوری کند.

او درباره هدف ائتلاف چهارچوب هماهنگی از مخالفت با تشکیل دولت اکثریت افزود: چهارچوب هماهنگی می‌خواهد دولت اتحاد ملی دیگری تشکیل شود که همه عناصر آن در این دولت حضور داشته باشند و مخالف دیدگاه جریان صدر برای تشکیل دولت اکثریت است که به دنبال حذف دوتن از رقبای خود به نام های نوری مالکی و عصائب اهل حق است. اختلاف میان این دو نیرو عامل ممانعت از تشکیل دولت جدید در عراق است.

راه حل پایان دادن به بن‌بست سیاسی کنونی در عراق

کارشناس مسائل عراق درباره راه حل پایان دادن به بن‌بست سیاسی کنونی در عراق افزود: صدر همچنان معتقد است که می تواند صبر کند تا دو سوم نمایندگان پارلمان عراق برای ادامه روند تشکیل دولت در صحن رو پیدا کنند. اما این احتمال ضعیف است و در نهایت او مجبور به مصالحه و سازش او می‌شود. اما همین روند هم مدت زیادی طول خواهد کشید.

کد خبر 29962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha