وضعیت صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- روسای برخی شرکت‌های نفتی خارجی فعال در اقلیم کردستان، در نشستی در دبی، با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۷ سرمايه‌گذاري هنگفتی در حوزه انرژی اقلیم کردستان صورت گرفته است، صمن ابراز رضایت از همکاری با دولت اقلیم کردستان، یر اين باور بودند که تولیدات نفت و گاز در اقلیم کردستان فعلا در حد رفع نیازهای داخلی این منطقه از عراق است.

به گزارش کردپرس، روز ۲۸ مارس ۲۰۲۲ نشست جهانی انرژی از سوی اندیشکده شورای آتلانتیک با حضور مسرور بارزانی، نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق و چند چند تن از روسای شرکت های نفتی و گازی خارجی برای بررسی وضعیت صنعت نفت و گاز در اقلیم کردستان برگزار شد. مسرور بارزانی در این نشست گزارش امیدوار کننده ای از وضعیت نفت و گاز در این منطقه ارائه کرد اما به گفته او، کردهای عراق هنوز در ابتدای راه هستند. او یکی از دلایل تاکید دولت اقلیم کردستان عراق بر توسعه صنعت نفت و گاز در این منطقه را تشویق های آمریکا و سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری آن در توسعه میدان های گازی و نیاز بیشتر این منطقه، عراق، ترکیه و اروپا به منابع انرژی از جمله گاز، آن هم در بحبوحه بحران های منطقه ای مانند جنگ در اکران دانست.

جان هریس، مدیر شرکت نفتی گلف کیستون، بیل هیگز مدیر عامل شرکت جنل انرژی، مجید جعفر، مدیرعامل شرکت کرسنت پترولیوم، هنری راس پرو، رئیس هلدینگ خانوادگی راس پرو در آمریکا و عادل چاووش، مدیرعامل شرکت شاماران پترولیوم که اکثر این شرکت ها از سال ۲۰۰۷ وارد فعالیت های نفتی در اقلیم کردستان شدند، در اين نشست به بررسی آخرین وضعیت این صنعت در اقلیم کردستان پرداختند.

جان هریس تاکید کرد که اقلیم کردستان عراق فرصت بسیار بزرگی در اختیار شرکت‌های خارجی قرار داده است و این منطقه از منابع پترولیوم عظیمی برخوردار است. او از تمایل سرمایه گذاران شرکت برای توسعه صنعت نفت در اقلیم کردستان خبر داد. هریس میزان کنونی تولید نفت توسط شرکتش در اقلیم کردستان عراق را ۴۵ هزار بشکه در روز عنوان کرد و از دو برابر شدن میزان کنونی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

بیل هیگز نیز اشاره کرد شرکت جنل انرژی در حال جشن گرفتن بیست سال فعالیت در اقلیم کردستان و آمدن آن به اقلیم کردستان قبل از تصویب قانون نفت و گاز در این منطقه است. او اقلیم کردستان عراق را یکی از بهترین مناطق برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز عنوان کرد.

مجید جعفر، مدیرعامل شرکت کرسنت پترولیوم نیز اشاره کرد که شرکتش به همراه شرکت های همکار مانند دانا گاز و کنسرسیوم پرل مشغول توسعه صنعت گاز در اقلیم کردستان است. او میزان سرمایه گذاری در حوزه صنعت گاز در اقلیم کردستان را حدود سه و نیم میلیارد دلار اعلام کرد اما گفت به زودی یک میلیارد دلار دیگر به حوزه صنعت گاز اقلیم کردستان تزریق خواهد شد. او ادعا کرد سرمایه گذاری شرکت های گازی در اقلیم کردستان عراق حدود ۲۰ میلیارد دلار ارزش افزوده اقتصادی و ۲۰ میلیارد دلار صرفه جویی اقتصادی برای این منطقه به همراه داشته است.

آقای هنری راس پرو رو میزان تولید شرکت وابسته به هلدینگ آمریکایی راس پرو در اقلیم کردستان را حدود ۴۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد اما با خوش بینی گفت این میزان تولید در آینده به حدود یکصد هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. او با اشاره به اینکه در حال حاضر در اقلیم کردستان روزانه حدود نیم میلیون بشکه نفت تولید می شود، ظرفیت تولید نفت در اقلیم کردستان عراق را بیش از این دانست و تاکید کرد این منطقه پتانسیل تولید روزانه حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت را دارد.

عادل چاووش، مدیرعامل شرکت شاماران نیز از حضور شرکت اش در اقلیم کردستان از سال ۲۰۰۷ خبر داد اما گفت تولید واقعی از سال ۲۰۱۷ صورت گرفته است و تا سپتامبر سال گذشته حدود ۵۰ میلیون بشکه نفت در میدان نفتی تاقا تولید شده است. او از این که مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان با وجود تنش با دولت مرکزی عراق بر لزوم تعهدات اربیل در مقابل شرکتهای نفتی خارجی تاکید کرده است ابراز خرسندی کرد.

بیل هیگز یکی از علل ادامه همکاری شرکت های نفتی خارجی با دولت اقلیم کردستان عراق را اجرای تعهدات مالی اربیل در مقابل این شرکت ها عنوان کرد. مجید جعفر یکی از چالشهای فعالیت در اقلیم کردستان عراق را تنش های اربیل و بغداد بر سر قانون اساسی و قوانین مربوط به صنعت نفت و گاز دانست. با این حال تاکید کرد که با وجود خطرات موجود، فعالیت در اقلیم کردستان به صرفه بوده است. او بیشتر فعالیت های شرکت های گازی در اقلیم کردستان عراق را تلاش برای تامین سوخت نیروگاه های گازی و تامین نیاز داخلی اقلیم کردستان برق عنوان کرد.

عادل چاووش یکی از خصوصیات فعالیت در اقلیم کردستان عراق را منحصر به فرد بودن چالش ها در این منطقه نسبت به سایر نقاط نفت خیز جهان عنوان کرد. او ابراز امیدواری کرد اقلیم کردستان عراق بتواند اختلافاتش با دولت مرکزی بر سر منابع نفت و گاز حل کند تا زمینه برای توسعه هرچه بیشتر صنعت نفت و گاز در این منطقه فراهم شود.

مجید جعفر با اشاره به اینکه در میدان های گازی اقلیم کردستان که شرکت او فعالیت دارد، حدود ۱۵ تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی اثبات شده وجود دارد، ادعا کرد که با توجه به ذخایر عظیم گازی اقلیم کردستان عراق، تامین نیاز این منطقه و سایر نقاط عراق و در کنار آن صدور گاز به ترکیه و اروپا واقع بینانه و شدنی است.

کد خبر 29870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha