کیفیت هوای سردشت در وضعیت خطرناک/ وضعیت بوکان هم ناسالم شد

سرویس آذربایجان غربی- بر اثر وقوع پدیده گرد و غبار از طریق کشور عراق، هوای شهرستان سردشت در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار گرفت و وضعیت در شهرستان بوکان نیز ناسالم اعلام شد.

به گزارش کردپرس، رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: بر اثر وقوع پدیده گرد و غبار، آسمان این شهرستان در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار گرفته و میزان آلودگی به ۶ برابر حد مجاز رسید.

خالد بایزیدی افزود: با توجه به آمار ثبت شده در ایستگاه سنجش، میزان آلایندگی هوا در سطح این شهرستان ۹۱۱ میکروگرم بر مترمکعب رسیده که ۶ برابر بیش از حد مجاز و میزان استاندارد است و وضعیت کیفیت هوا را در شرایط خطرناک و بسیار ناسالم قرار داده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت اضافه کرد: این آلودگی از شب گذشته آغاز شده و طبق ایستگاه سنجش که هر ساعت میزان آلایندگی رصد می‌شود، سیر صعودی داشته است. آلودگی هوا منشاء خارجی داشته و از طریق کشور عراق و با وزش باد شدید از مرزهای غربی وارد کشور شده است.

او از شهروندان به ویژه زنان باردار، کودکان خردسال، بیماران آسمی و قلبی و عروقی و جانبازان شیمیایی شهرستان خواست که از ترددهای غیرضروری در بیرون از خانه به طور جد پرهیز کنند.

در ادامه رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: براساس اطلاعات پایشی موجود و شاخص "AQI" کیفیت هوا در این شهرستان ناسالم است.

آوات بازیار افزود: طبق این شاخص، میزان ذرات موجود در هوای این شهرستان هم اینک حدود ۲۰۰ میکروگرم بر متر مکعب است که این شرایط برای تمامی گروه های جامعه به ویژه بیماران قلبی و تنفسی، کودکان، مادران باردار و افراد سالخورده ناسالم است که توصیه می‌شود که این افراد از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

او ادامه داد: برهمین اساس هوای این شهرستان از نظر شاخص‌های منواکسیدکربن، ازن، دی اکسیدنیتروژن، دی اکسیدگوگرد پاک و از نظر ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون ناسالم است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان اضافه کرد: آلودگی هوا منشاء خارجی داشته و از طریق کشور عراق و وزش باد شدید وارد مرزهای غربی کشور شده و موجب آلودگی هوا شده است.

به گزارش کردپرس از ایرنا، شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

کد خبر 28982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha