چالش های اقلیم کردستان برای صدور گاز طبیعی به اروپا

سرویس جهان- بر اساس تحلیل مدرن دیپلماسی، اگرچه اقلیم کردستان عراق دارای 2 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان است اما به دلیل اختلافات با بغداد، کنترل روسیه بر بخشی از صنعت گاز اقلیم کردستان و کمبود سرمایه گذاری، به این زودی نمی توان انتظار داشت اقلیم کردستان به بازار اروپا که بعد از جنگ در اکراین به گاز نیاز فراوان پیدا کرده، دست پیدا کند.

به گزارش کردپرس، نشریه مدرن دیپلماسی در مقاله ای با اشاره به کمبود گاز طبیعی در اروپا به دلیل تاثیر جنگ در اکراین، امکان استفاده اروپا از ذخایر گاز طبیعی اقلیم کردستان عراق را بررسی کرده است.

این نشریه به نقل از داده های جهانی، میزان ذخایر گاز طبیعی اقلیم کردستان را حدود 3 تریلیون متر مکعب یا معادل 2 درصد ذخایر جهان عنوان کرده است. در این مقاله اشاره شده که اگرچه استخراج گاز طبیعی اقلیم کردستان از سال 2007 آغاز شده، اما تاکید شده که پروژه های توسعه این صنعت در سال 2019 ایجاد شده و تا توسعه کامل این صنعت فاصله معناداری وجود دارد.

مدرن دیپلماسی با اشاره به این که بخش مهمی از صنعت گاز طبیعی اقلیم کردستان توسط مجموعه ای از شرکت های عربی-غربی از جمله داناگاز امارات اداره می شود، امکان استفاده از این ذخایر در بازارهای جهانی از جمله بازار اروپا را ناممکن ندانسته است. با این حال، ظرفیت کنونی تولید روزانه 450 میلیون فوت مکعب گاز اقلیم کردستان بیشتر برای سوخت نیروگاه های برق استفده می شود و برای تحقق صادرات گاز از اقلیم کردستان باید تولید تا یک میلیون فوت مکعب افزایش یابد.

این نشریه احتمال استفاده از ظرفیت تولید گاز طبیعی برای اروپای تشنه به انرژی، آنهم در این فصل از سال و در بحبوحه احتمال قطع صادرات گاز طبیعی روسیه به این قاره را ناممکن ندانسته است. با این حال با اشاره به برخی تحولات تاکید شده موانع زیادی بر سر صادرات گاز طبیعی اقلیم کردستان به بازار اروپا وجود دارد.

مهم ترین مانع بر سر صدور گاز طبیعی اقلیم کردستان به اروپا صدور حکم دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر غیرقانونی بودن کنترل اقلیم کردستان بر منابع گازی و نفتی و در نتیجه تاکید بر کنترل بغداد بر این ذخایر عنوان شده است. این مسئله باعث تشدید اختلافات میان دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر منابع طبیعی شده است.

مانع مهم دیگر کنترل شرکت های نزدیک به دولت روسیه بر بخش مهمی از صنعت گاز اقلیم کردستان عنوان شده است. روسیه در سال 2017 نزدیک به 4 میلیارد دلار در میدان های نفتی اقلیم کردستان سرمایه گذاری کرده است. بر اساس گزارش این نشریه، روسیه در بخش انتقال گاز طبیعی اقلیم کردستان هم سرمایه گذاری کرده است. با توجه به این که مسکو نمی خواهد در بحبوحه جنگ جایگزینی برای آن در زمینه انتقال گاز طبیعی به اروپا پیدا شود، ممکن است این کشور مانع از صادرات گاز طبیعی اقلیم کردستان به اروپا شود.

از سوی دیگر، در مقاله مدرن دیپلماسی اشاره شده، با توجه به اینکه سرمایه گذاری قابل توجهی برای توسعه میدانهای گازی، به غیر از دو میدان کورمور و چمچال نشده است، احتمال بهره برداری فوری از میدان های جدید گازی اقلیم کردستان برای صدور آن به اروپا ناچیز شمرده شده است.

این نشریه تنها راه برای گذار اقلیم کردستان از موانع پیش رو برای صدور گاز به اروپا را تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا برای حل این موانع دانسته است. مدرن دیپلماسی با اشاره به سرمایه گذاری 18 میلیارد دلاری روسیه در صنعت نفت و گاز عراق و اقلیم کردستان و تلاش این کشور برای ایجاد مانع بر سر پیدا شدن رقبای جدید، تاکید کرده است که اقلیم کردستان با موانع جدی برای صدور گاز طبیعی به ترکیه و اروپا روبروست.

کد خبر 28813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha