یک میلیون و 650 هزار هکتار از اراضی ملی کردستان سنددار شدند

سرویس کردستان - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: تا امروز یک میلیون و 650 هزار هکتار از اراضی ملی سطح استان سنددار شده اند.

به گزارش کرد پرس، سعدی نقشبندی در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه شعار امسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری «همه باهم، جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی» است، گفت: درختکاری در کردستان تنها به اسفند ماه منتهی نشده و با توجه به شراط اقلیمی استان و میانگین بارندگی‌های مناطق و سطح تعهدات سازمانی، بعد از انتخاب محدوده‌های مستعد برای جنگل کاری و توسعه جنگل، این مهم از پاییز در استان آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی طرح های درختکاری و جنگل کاری در کردستان با مشارکت آبخیز نشینان و جوامع محلی انجام می‌شود، اظهار کرد: عملیات جنگل کاری و غنی سازی جنگل با بذر و نهال گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم در سطح استان توسط این اداره کل انجام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: هفته منابع طبیعی و آبخیزداری امسال، همچون سال های گذشته، گسترش فرهنگ حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی و پایدار از منابع طبیعی تجدید شونده و معرفی اقدامات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را مورد توجه قرار خواهد داد.

نقشبندی ادامه داد: یکی از ویژگی های مهم این فرهنگ در سال جاری تداوم پویش مردمی بذرکاری و نهالکاری «ایران سرسبز - ایران قوی» است که از پاییز سال جاری در سراسر کشور با پیام های «هر ایرانی یک درخت» و «به یاد هر شهید هزار نهال» آغاز شده و فرصتی برای مشارکت علاقمندان در سرسبزی میهنمان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح کاداستر اراضی ملی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه دولت در سال های گذشته نقشه های تک برگ از اراضی ملی نداشته، بخشی از اراضی ملی تصرف شده و امروز به دنبال احیای این اراضی هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بیان کرد: کردستان جزو استان هایی است که در این رابطه عملکرد مطلوبی داشته و در سال های 99 و 1400 بیش از یک میلیون 950 هزار هکتار از اراضی را شناسایی و تا پایان امسال تمام این اراضی سند دار می شوند و تا امروز یک میلیون و 650 هزار هکتار آن سنددار شده اند.

نقشبندی گفت: در بحث مبارزه با زمین خوای و تصرف اراضی ملی سنددار شدن اراضی به ما بسیار کمک می کند تا در دعاوی حقوقی بتوانیم از حقوق بیت المال به راحتی دفاع کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه آبخیزداری نیز کارهای شاخصی انجام شده به ویژه در دشت های قروه و دهگلان و با برنامه هایی که اجرا شده توانسته ایم بخشی از کمبود منابع ابی2 را جبران کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: در یکی از پروژه های آبخوان داری در چمقلو قروه تنها می توان 8 میلیون مترمکعب آب را به سفره های زیرزمینی تزریق کرد و در پروژه میهم قروه نیز سالانه 6 تا 8 میلیون مترمکعب را به دشت های ممنوعه قروه و دهگلان تزریق می شود.

نقشبندی ادامه داد: همچنین در حوزه آبخوان کریم آباد دهگلان نیز سالانه 8 تا 12 میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی تزریق می شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در بحث آبخیزداری هزینه هایی که صورت می گیرد بسیار ناچیز است و قابل مقایسه با سدسازی نیست اما کارهای بسیار بزرگتری صورت گرفته و به ونبال ایجاد چند پروژه آبخیزداری دیگر نیز هستیم.

کد خبر 28544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha