کمیسیون انتخابات عراق: عدم مشارکت حزب دمکرات کردستان در انتخابات پارلمانی به معنای برگزار نشدن این انتخابات است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- سخنگوی کمیسیون انتخابات عراق گفت: « تا روز شنبه 2024/3/30 دو ائتلاف، چهار حزب سیاسی و تعدادی از نامزدها لیست های خود را برای شرکت در ششمین دوره انتخابات پارلمانی ارسال کردند. کمیسیون انتظار دارد تمامی احزاب و قدرت های سیاسی لیست نامزدهای خود را تا پایان روز یکشنبه ارسال کنند». دفتر این کمیسیون در اربیل اعلام کرد که حزب دمکرات هنوز لیست خود را ارسال نکرده است و عدم مشارکت این حزب به معنای برگزار نشدن انتخابات است.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، جومانه غلای، سخنگوی کمیسیون انتخابات عراق، روز یکشنبه 31 مارس 2024، آخرین آمار احزاب، ائتلاف ها و نامزدهای مستقلی را که لیست نامزدهای خود را برای شرکت در انتخابات پارلمانی کردستان به کمیسیون  ارسال کرده اند را منتشر کرد و اعلام کرد: «دو ائتلاف و چهار حزب سیاسی لیست نامزدهای خود را ارسال کرده‌اند».

به گفته سخنگوی کمیسیون انتخابات عراق، یکی از ائتلافهایی که لیست خود را تحویل داده است در اربیل و دیگری در سلیمانیه است؛ ائتلاف ها و احزاب در هر چهار حوزه انتخابیه لیست دارند.

جومانه غلای در مورد نامزدهای مستقل اضافه کرد: «تاکنون 53 نامزد لیست خود را ارسال کردند؛ 17نفر در اربیل، 21 نفر در سلیمانیه و 156 نفر در دهوک».

انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان در 10 ژوئن 2024 برگزار خواهد شد. کمیسیون انتخابات عراق پس از آنکه اکثر احزاب سیاسی لیستهای خود را در تاریخ مقرر ارسال نکرده بودند، ثبت نام لیست نامزدها را برای روز شنبه 2024/3/31 تمدید کرد.

شایان ذکر است فرهاد اسعد، رئیس اداره کمیسیون انتخابات در اربیل اعلام کرد که از 18 حزب سیاسی (6) حزب دو ائتلاف به نام‌های (ائتلاف معاصر) و (ائتلاف اقلیم کردستان) تشکیل داده‌اند.

وی گفت که از مجموع 65 نامزد مستقل، 18 نامزد فرآیند ثبت نام خود را برای انتخابات تکمیل کردەاند و هشت حزب سیاسی از جمله (جنبش نسل نو، جبهه خلق، اتحادیه میهنی کردستان، ائتلاف میهنی، جنبش تغییر، جنبش اسلامی، روابط اسلامی کردستان) برای شرکت در انتخابات پارلمانی کردستان اعلام آمادگی کردەاند.

فرهاد اسعد همچنین گفت که حزب دمکرات کردستان انتخابات را تحریم کرده و هنوز لیست خود را به کمیسیون ارسال نکرده است. ما تا ساعت 12 شب به دریافت لیست نامزدها ادامه خواهیم داد تا زمانی که ایمیلی از اداره ملی دریافت کنیم که آیا مهلت دریافت نامزدها تمدید می شود یا خیر.

رئیس اداره کمیسیون انتخابات در اربیل اعلام کرد: کاندیداهایی که در انتخابات شرکت می کنند و نزد ما ثبت نام شدەاند عبارتند از (جماعت عدالت کردستان، اتحاد اسلامی، جبهه ترکمانی و ائتلاف میهنی).

احزابی که برای شرکت در انتخابات در این کمیسیون کارهای ثبت نام خود را تکمیل نکردەاند عبارتند از (جنبش نسل نو، جبهه خلق، اتحادیه میهنی، جنبش تغییر، حزب دمکرات کردستان، جنبش اسلامی و روابط اسلامی).

اسعد اظهار داشت که عدم مشارکت حزب دمکرات به معنای عدم برگزاری انتخابات است.

شایان ذکر است اتحادیۀ میهنی کردستان نیز در واپسین ساعات از مهلت قانونی ارائە لیست، لیست نامزدهای انتخاباتی خود را برای شرکت در ششمین دورۀ انتخابات پارلمان کردستان بە کمیسیون مستقل انتخابات عراق ارائە کرد.

معرفی نامزدهای انتخاباتی اتحادیۀ میهنی کردستان پس از آن که کمیسیون اعلام کرد که هنوز حزب دمکرات و اتحادیۀ میهنی کردستان لیست نامزدهایشان را اعلام نکردەاند و مهلت ثبت نام را تا ساعت 12 شب تمدید کرد، انجام شد.

کد خبر 2768799

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha