در صورت عدم مشارکت حزب دمکرات در انتخابات احتمال دارد این حزب از برگزاری انتخابات در اربیل و دهوک جلوگیری کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ یکی از اعضای کمیته اجرایی جنبش تغییر اعلام کرد در صورت عدم مشارکت حزب دمکرات کردستان در انتخابات احتمال دارد این حزب از برگزاری انتخابات در اربیل و دهوک جلوگیری کند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، «صفین ملاقره» یکی از اعضای کمیته اجرایی جنبش تغییر و عضو هیأت حزبش در دیدار با حزب دمکرات کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد هیأت حزب دمکرات کردستان در خصوص جلوگیری کردن از برگزاری انتخابات صحبت نکرده‌اند اما در صورت عدم مشارکت آنها به نظر من از برگزاری انتخابات در اربیل و دهوک جلوگیری خواهند کرد.

در تاریخ ۲۰۲۴/۳/۲۰ مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان با الینا رومانوسکی سفیر آمریکا در عراق دیدار کرد در این دیدار بارازنی تحریم انتخابات را از سوی آنها رد کرد اما تاکید کرد که با انتخاباتی پاک و سالم و بدور از دخالتهای بیگانگان موافق است.

صفین ملاقره در خصوص احتمال ممانعت از برگزاری انتخابات در سلیمانیه و حلبچه در صورت عدم برگزاری انتخابات در اربیل و دهوک گفت: به نظر نمی‌رسد که انتخابات در این استانها برگزار نشود اما اگر حزب دمکرات کردستان مانع شود عراق و دادگاه فدرال موضعگیری خواهند کرد.

در تاریخ ۲۰۲۴/۳/۱۸ دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عدم مشارکت این حزب در انتخابات پارلمانی را اعلام کرد و علت اتخاذ چنین تصمیمی را نیز به این موضوع ربط داد که نمی‌خواهند در انتخاباتی غیر قانونی و خلاف قانون اساسی زیر سایه یک نظام تحمیلی برگزار کنند.

بیانیه دفتر سیاسی این حزب در حالی صادر شده است که تاریخ ۲۰۲۴/۶/۱۰ برای برگزاری انتخاباتی پارلمان کردستان تعیین شده و این انتخابات توسط کمیسیون عالی انتخابات عراق برگزار می‌شود.

در تاریخ ۲۰۲۴/۳/۱۹ هیأت عالیرتبه دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان دیدار با احزاب و گروههای سیاسی را آغاز کرد و در همین چارچوب با جنبش تغییر دیدار کرد.

صفین ملاقره که در دیدار میان حزب دمکرات کردستان و جنبش تغییر حضور داشت اعلام کرد: حزب دمکرات کردستان هیچ درخواستی را مطرح نکرده است و تنها توضیحاتی در خصوص علل مشارکت خود در انتخابات را ارائه داد و اعلام کرد که آنها در برگزاری انتخاباتی پاک و سالم تردید دارند.

وی افزود: حزب دمکرات کردستان پاسخ ما را جویا نشدند بلکه فقط برای تبیین این موضوع با احزاب و گروههای سیاسی دیدار کردند.

در تاریخ ۲۰۲۴۲ ۲۱ دادگاه عالی فدرال عراق در خصوص شکایت فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پنجمین دوره پارلمان کردستان، نظام انتخاباتی اقلیم را از تک حوزه‌ای به چهار حوزه‌ای تغییر داد و ۱۱ کرسی اقلیتها را حذف کرد و کرسی‌های پارلمانی را از ۱۱۱ کرسی به ۱۰۰ کرسی کاهش داد.

کد خبر 2768447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha