نهادینه سازی فرهنگ صلح و سازش از اطاله دادرسی جلوگیری می کند

رئیس کل دادگستری کردستان با دعوت از آحاد مردم استان به صلح، سازش و مودت، گفت: اگر فرهنگ صلح و سازش در جامعه نهادینه شود، معضل اطاله دادرسی و هزینه های مادی و معنوی ناشی از رسیدگی های قضایی به صورت ملموسی کاهش خواهد یافت.

به گزارش کرد پرس، حجت الاسلام سیدحسین حسینی در دومین همایش استانی ستاد صبر کردستان، اجر و پاداش عمل و فعالیت صلح یاران را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: اگر مردم گرایش به صلح و سازش داشته باشند، قسمت اعظم هزینه های مادی و روحی که بر اثر اختلاف و تنازع میان آنها وارد می شود، کاسته می شود.

وی اظهار کرد: استان کردستان از لحاظ تعداد صلح یاران در کشور رتبه ممتازی در کشور دارد و از معاونت حل اختلاف استان انتظار می رود تا ارجاع پرونده ها به صلح یاران ضابطه مند شود.

رئیس کل دادگستری کردستان خطاب به صلح یاران بیان کرد: در حرفه و عمل خود حساسیت زیادی به خرج دهید و با جدیت و در جهت ایجاد صلح و سازش در جامعه تمام تلاش خود را بکار گیرید.

حجت الاسلام حسینی ریشه و منشا تشکیل پرونده های قضایی در جامعه را ۳ عامل مشکلات اقتصادی، کم کاری دستگاه های اجرایی در انجام وظایف محوله و همچنین تنزل و افت ارزش های اسلامی و آموزه های اخلاقی در جامعه عنوان کرد.

وی افزود: باید تلاش شود تا ریشه و منشا تشکیل پرونده در جامعه خشکانده شود چرا که اگر این مسئله حل نشود در صورتی که امکانات و نیروی انسانی قوه قضاییه نیز چند برابر شود، باز هم ورودی پرونده ها به دادگستری کاهش نخواهد یافت.

رئیس کل دادگستری کردستان ادامه داد: حل معضل اطاله دادرسی و عدم اتقان آرای قضایی و همچنین هزینه های تحمیلی شده دادرسی به مردم تنها و تنها از طریق نهادینه سازی فرهنگ صلح و سازش در جامعه میسر است و اگر مردم اخلاق مدارتر و صاحب گذشت و ایثار شوند جامعه ای عاری از جرم تجلی پیدا می کند.

معاون حل اختلاف استان کردستان نیز در این همایش از ارجاع ۴ هزار پرونده در سال جاری به صلح یاران خبر داد و گفت: ۶۰ درصد از این تعداد پرونده ها منجر به صلح و سازش میان طرفین دعوی شده است.

بهادر اسدی همچنین از فعالیت یک هزار و ۵۰۰ صلح یار و تشکیل ۴۰ هیات صلح در استان خبر داد و یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ نفر از محکومین به قصاص نفس در استان با پادرمیانی صلح یاران و متنفذین از دار مجازات رهایی یافته اند .

گفتنی است در این مراسم از صلح یاران برتر در حوزه های مختلف تجلیل شد.

کد خبر 2767275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha