دادگاه اربیل نویسنده کتاب «گفتگوی عُمر/ مام جلال» را تبرئه کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ وکیل نویسنده کتاب «گفتگوی عمر/ مام جلال» (مام جەلال/ دیداری تەمەن) اعلام کرد دادگاه اربیل حکم خود را به نفع نویسنده این کتاب صادر کرد.

به گزارش کردپرس، در تاریخ ۲۲ ماه اوت سال ۲۰۲۲ «آرام رسول» نماینده سابق حزب دمکرات کردستان و پسر رسول مامند شکایتی را بر علیه «صلاح رشید» نویسنده کتاب «گفتگوی عمر/ مام جلال» (مام جەلال/ دیداری تەمەن) که روایتی از زندگی مام جلال طالبانی است، در دادگاه فدرال به اتهام افترا مطرح کرد.

نویسنده کتاب (صلاح رشید) در جلسه تصمیم گیری دادگاه در خصوص این شکایت حضور داشته است و قاضی وی را با قرار وثیقه چهار میلیون دیناری آزاد کرد. روز سه شنبه «بشدار حسن» وکیل صلاح رشید به خبرنگار شبکه روداو اعلام کرد دادگاه شعبه دوم اربیل به نفع نویسنده این کتاب رای نهایی خود را صادر کرده است.

بشدار حسن افزود: «آرام رسول مامند» شکایت خود را براساس ماده ۴۳۳ قانون مجازات عراق تنظیم کرده است و گفته است که در این کتاب به پدرش توهین شده است اما نویسنده کتاب با ارائه شواهد و مدارک از جمله صدای ضبط شده مام جلال به دادگاه اثبات کرده است که وی تنها سخنان مام جلال را منتشر کرده است نه سخنان خود.

دادگاه این حق را به آرام رسول داده است که وی می تواند از کسانی که این کتاب را توزیع کرده‌اند در خواست پرداخت غرامت کند.

در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ زمانی که مام جلال به دلیل عارضه مغزی(سکته مغزی) قدرت تکلم و تحرک خود را از دست داده بود کتاب «گفتگوی عمر، از جوانی تا کاخ ریاست جمهوری» منتشر شد.

صلاح رشید نویسنده این کتاب که در آلمان با طالبانی دیدار کرده است و از وی خواسته است به چند سوال مطبوعاتی پاسخ دهد ابتدا همین ایده را داشت اما طرح یک سوال سوالات دیگری را به خود جذب می کرد به این ترتیب این روند ۱۵ سال به طول انجامید.

در این کتاب به نقل از مام جلال انتقاد شدیدی از حزب دمکرات کردستان و ملا مصطفی بارزانی شده است صلاح رشید این انتظار را  داشته است که خانواده طالبانی از او شاکی باشند اما این اتفاق نیافتاده است.

خواسته خانواده رسول مامند این بوده است که برای آنها ثابت شود که آیا آنچه منتشر شده است سخنان و گفته‌های خود مام جلال بوده‌اند؟ چون به گفته آنها برای بخشی از آنچه منتشر شده هیچ شواهدی ارائه نشده است و افترا و اتهامات ساختگی است سپس خواسته‌اند که بدانند نویسنده کتاب رضایت خانواده و بستگان نزدیک به مام جلال را برای انتشار آن جلب کرده است یا خیر؟

صلاح رشید در ماه مه سال ۲۰۱۹ گفت در مدت این ۱۵ سالی که مشغول این مصاحبه بوده است هرگز اتفاق نیافتاده است که مام جلال خواسته را در خصوص سوالی یا پاسخی مطرح کرده باشد و  نخواسته است که سوال خاصی را بپرسم و نگفته است فلان پاسخ را دستکاری کن، من بر این باور هستم که منظور مام جلال از گفتن این جمله «من خاطرات خود را بازنویسی کرده‌ام» ضبط همین مصاحبه من با او بوده است.

شایان ذکر است کتاب «گفتگوی عمر» ۵ بار به زبان کردی سورانی و همچنین زبان عربی و ترکی چاپ شده است و در حال حاضر نیز در در دست ترجمه به زبان انگلیسی است مام جلال در این کتاب در مورد بسیاری از سران و کادرهای اتحادیه میهنی کردستان سخن گفته است اما تا کنون فقط آرام رسول مامند نماینده سابق حزب دمکرات کردستان در این باره طرح شکایت کرده است.

کد خبر 2767217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha