در خدمت و خیانت اکالیپتوس! / یاسر بابایی

سرویس ایلام - پس از انتشار یادداشتی در خصوص خدمات درخت اکالیپتوس به منابع طبیعی و زراعت چوب، پاسخهای متعددی از فعالان زیست محیطی استان ایلام دریافت کردیم که برعکس آن نظرات، کاشت درخت اکالیپتوس توسط منابع طبیعی را خیانتی به محیط زیست عنوان کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، یادداشتی در کردپرس با عنوان «اکالیپتوس ظرفیتی برای نجات درختان زاگرس» منتشر شد که نویسنده در خصوص مزایای کاشت درخت اکالیپتوس توسط منابع طبیعی استان که این روزها در قالب نهضت کاشت یک میلیارد درخت و زراعت چوب دنبال می شود، مطالبی در اختیار کردپرس گذاشته بود.

این همکار رسانه ای مفاد یادداشت خود را بر اظهارات کارشناسان و مسئولین منابع طبیعی استان قرار داده بود که این دلایل به شدت از سوی فعالان زیست محیطی مستقل استان ایلام مورد نقد قرار گرفت.

کاشت اکالیپتوس و دغدغه های اقتصادی منابع طبیعی!

مدیرکل منابع طبیعی استان بارها در مصاحبه های خود کاشت اکالیپتوس را باعث «حفاظت از خاک» دانسته و گفته است: طرح کاشت اکالیپتوس با هدف استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی استان، تامین مواد اولیه صنعت چوب شامل، توسعه زراعت چوب به منظور دستیابی به تأمین مواد اولیه صنایع چوب و درودگری‌ها و همچنین کاهش برداشت چوب از سطح جنگل‌های طبیعی با مشارکت مردم اجرایی خواهد شد.

پیرزادیان در ادامه بر کاشت درخت اکالیپتوس در مناطق گرمسیری استان مانند دهلران و مهران در قالب طرح توسعه زراعت چوب تاکید کرده است که این موارد مورد انتقاد جدی فعالان زیست محیطی استان بوده و آن را طرحی غیرکارشناسی و به ضرر منابع طبیعی و محیط زیست استان خصوصا سفره های آب زیرزمینی می دانند.

استفاده از اکالیپتوس برای خشکاندن باتلاق!

یکی از مخاطبان به نام سیرو در این خصوص به کردپرس گفت: اکالیپتوس در قاره آمریکا جهت خشکاندن‌ باتلاق های وسیع برای تبدیل به زمین کشاورزی و باغ و مرکبات استفاده می شده و بعد آنکه منطقه را خشک کرد، با استفاده از هلی کوپتر درختان اکالیپتوس‌ را بین می بردند و تبدیل به زمین می کردند.

وی افزود: اکالیپتوس در طول روز حدود ۲۰ لیتر آب مصرف می کند و گونه ای فوق العاده مضر برای آب های زیرزمینی و همچنین محیط اطراف خود است به طوری که در اطراف اکالیپتوس هیچ گونه گیاه و علفی سبز نخواهد شد و عملا نباتات‌ را از بین می برد.

این فعال زیست محیطی عنوان کرد: انتهای ریشه درخت اکالیپتوس چیزی مثل حباب دارد که به گفته کارشناسان شبیه به معده است و آب را در خود ذخیره می کند و چون عمق ریشه بلند است تمام آب های زیرزمینی را جذب و در خود ذخیره می کند.

کاشت اکالیپتوس در برخی مناطق استان ایلام امکان پذیر است

یکی دیگر از فعالان زیست محیطی ایلام که دارای سه دهه تجربه کاشت انواع درخت است نیز در خصوص یادداشت کردپرس اظهار نظر کرد و گفت: اکالیپتوس برای کاشت در مناطق شهری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چون ریشه مهاجم دارد و به تاسیسات آسیب می‌رساند. همچنین اکالیپتوس برای پهنه های جنگلی زاگرس نیز مناسب نیست چون خوشبختانه نسبت به سرما و ارتفاع حساس و معمولا در ارتفاع بیش از ۱۰۰۰ متر رشد نمی‌کند، بنابراین تهدیدی برای جنگل های زاگرس محسوب نمی‌شود.

وی افزود: اکالیپتوس مناسب مناطق بیابانی مثل بخش های از شهرستان مهران و دهلران  و میان بند (مثل صالح آباد، زرین آباد، مورموری و...) است که سطح سفره آب بالا باشد.

او گفت: اینکه عنوان می کنند اکالیپتوس سفره آب را نابود می کند قبول ندارم، چون رشد ریشه اکالیپتوس بیش از آنکه عمقی باشد، عرضی است. در مناطقی که شدت تبخیر بالا و بافت خاک سبک است، اکالیپتوس زیاد دوام نمی آورد (مانند دهلران و دشت پتک موسیان) و مناطقی مثل دشت‌عباس دهلران که هم سطح سفره آب بالاست و هم بافت خاک سنگین باشد، مناسب کاشت اکالیپتوس و زراعت چوب است.

مهدی نورمحمدی، مستندساز برجسته و فعال زیست محیطی ایلامی نیز در این خصوص به کردپرس گفت: بیشتر کارشناسان مستقل با کاشت اکالیپتوس در طبیعت ایران مخالف هستند ولی منابع طبیعی ایلام به غلط دنبال درآمدزایی است؛ چیزی که اصلا وظیفه آنها نیست!

کد خبر 2765784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha