استراتژی ترکیه برای تضعیف ساختار سیاسی-نظامی کردهای سوریه

سرویس جهان- بر اساس برخی گزارشها، ترکیه که از گزینه عملیات نظامی زمینی، با توجه به عدم همراهی روسیه آمریکا علیه کردهای سوریه ناامید شده است، قطع آب و بمباران مستمر زیرساختهای اقتصادی را برای ضربه زدن به ساختار سیاسی-نظامی کردهای سوریه در پیش گرفته است.

به گزارش کردپرس، ترکیه بعد از عملیات نظامی زمینی 2019 علیه کردهای سوریه و با چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، از هر گونه پیش روی زمینی جدید در مناطق شمال و شمال شرق سوریه خودداری کرده است.

مقامات سیاسی و نظامی کرد سوریه علت خودداری ترکیه از انجام عملیات زمینی جدید علیه کردهای سوریه را مخالفت روسیه و آمریکا با آن دانسته اند. مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه و بدران چیا کرد، مسئول امور ارتباطات بین المللی اداره خودگردان کرد سوریه، در مصاحبه های اخیر خود معتقد بودند که تا زمانی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکاست، ترکیه از انجام عملیات زمینی علیه کردهای سوریه خودداری خواهد کرد. البته در عوض دست ترکیه برای انجام عملیات هوایی علیه کردهای سوریه، تا عمق استراتژیک مناطق تحت کنترل نیروهای کرد سوریه کاملا باز بوده است.

به باور کارشناسان، اکنون که ترکیه نمی تواند دست به عملیات زمینی گسترده علیه کردهای سوریه بزند، از گزینه های دیگر برای به زانو در آوردن اداره خودگردان استفاده می کند. تحلیلگران مسائل سوریه معتقدند ترکیه برای از بین بردن ساختار سیاسی، نظامی کرد در سوریه دو راه در پیش گرفته است: 1- از طریق تضعیف زیرساختهای انرژی با هدف قرار دادن چاههای نفت، مخازن انرژی و قطع سرچشمه های آب 2- حمایت از برخی ناآرامی ها در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، بویژه شورش قبایل عرب علیه نیروهای دموکراتیک سوریه در منطقه شرق دیرالزور.

بر اساس تازه ترین گزارش موسسه پاکس هلند و نشریه عنب بلدی، بی آبی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به طور بی سابقه ای تشدید شده است. در این گزارشها به علت این بی آبی با توجه به کاهش نزولات آسمانی اشاره شده اما تاکید شده است که بخش بزرگی از بحران آب مربوط به کاهش شدید منابع آبی رودهای مناطق تحت کنترل کردهای سوریه است که از کوهستان های ترکیه سرچسمه می گیرند.

مقامات کرد سوریه معتقدند ترکیه که از انجام عملیات نظامی زمینی علیه کردهای سوریه ناامید شده است، می خواهد با از بین بردن منابع حیاتی این مناطق، جمعیت ساکن شمال و شمال شرق سوریه را علیه اداره خودگردان کردی تحریک کند و بی ثباتی را در این مناطق افزایش دهد.

از سوی دیگر ادامه حملات هوایی ترکیه و ترور هدفمند فرماندهان کرد نیروهای دموکراتیک سوریه، تحرک را از این نیروها گرفته که این مسئله عملیات علیه بازمانده های داعش را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بدران چیا کرد، روز گذشته در مصاحبه با یک نشریه اسپانیایی از افزایش تحرکات داعش در این مناطق خبر داده و گفته است نیروهای دموکراتیک سوریه در سال جاری بیش از 300 جنگجوی داعشی را بازداشت کرده اند در حالی که این تعداد در سال گذشته کمی بیش از 200 تن بوده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه نیز که تحولات این کشور را رصد می کند، در تازه ترین گزارش خود درباره عملیات هوایی ترکیه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه نوشت: این حملات، به طور بی سابقه ای به مناطق دورتر از مرزهای ترکیه و استان های رقه و دیرالزور گسترش پیدا کرده است. حتی ساقط شدن یک پهپاد ترکیه از سوی نیروهای آمریکا باعث نشده است ترکیه این تاکتیک را متوقف و یا روند آن را کند کند.

نشریه سیریان آبزرور نیز از فشار شدید حملات هوایی ترکیه بر ساختار سیاسی- نظامی حاکم بر مناطق کردنشین سوریه خبر داده و این مسئله را ناشی از جایگزین شدن تاکتیک حمله هوایی بر عملیات زمینی دانسته است.

 مقامات کرد سوریه بر این باورند که متمرکز شدن جامعه بین المللی و رسانه های جهانی بر تحولات در غزه باعث شده است که ترکیه از این فرصت برای تشدید فشار علیه کردهای سوریه استفاده کند.

کد خبر 2764911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha