هشدارهای زرد و نارنجی و ابرهای بی‌باران! / سید ایرج پناهی

سرویس کرمانشاه _ سید ایرج پناهی از مهندسان دغدغه مند حوزه کشاورزی در مطلبی به آثار منفی پیش بینی های غلط هواشناسی برای کشاورزان و ایجاد دردسر و زحمت مضاعف برای این قشر تولیدکننده پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ یکی از دغدغه های قدیمی کارشناسان بخش کشاورزی همیشه این بوده که کشاورزان بدون توجه به داده‌های هواشناسی و بدون مطالعه عملیات کشت را انجام می دادند و سالها طول کشید تا این فرهنگ جا بیفتد که کشاورزان و تولیدکنندگان،کشت محصولات خود را بخصوص در پاییز با توجه به داده‌های هواشناسی انجام دهند. اما متأسفانه پیش بینی های هواشناسی امسال تاکنون ذهنیت ها را تغییر داده و بدون تعارف ضربه‌ای جدی به اعتماد جامعه‌ی کشاورزی زده است.

آنگونه که به خاطر داریم از اوایل تابستان هر روز اخباری مبنی بر بارش‌های فرانرمال پاییزه داشتیم و با اولین بارش در شهریور ماه، کشاورزان با این ذهنیت که امسال بارندگی‌ها فرانرمال است و دیگر فرصت کشت به آنها نمی دهد،  برای دریافت کود و بذر به مراکز جهاد کشاورزی در دهستان ها هجوم بردند و بدلیل بهم خوردن میزان عرضه و تقاضا، هم همکاران جهادکشاورزی و هم کشاورزان دچار زحمت مضاعف شدند.

بر عکس بقیه ی سال ها که کشاورزان با آرامش و در آبان، بعد از پله (اولین بارش موثر پاییزی ) کشت می کردند،  امسال از ترس همین پیش بینی ها زودتر شروع به کشت کردند و آنگونه که دیدیم متاسفانه پیش بینی های هواشناسی، درست از آب در نیامد ... پیش بینی های غلطی که همچنان هم ادامه دارد.

بعنوان مثال هفته گذشته در آخرین  هشدار سطح نارنجی صادر شده، صحبت از بارش‌هایی شد که قرار بود موجب اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی،  سبب بارش برف، احتمال بهمن، کولاک، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر و...  شود اما فقط و فقط باعث خوشحالی صنف کارواش ها شد.


 

کد خبر 2764572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha