از بدره تا دره‌شهر/ حقیقت مهاجرت ۱۱۵ نفر از یک روستای ایلام به استرالیا

سرویس - کردپرس در گزارشی به بررسی اظهارنظر یک جمعیت شناس در خصوص آمار بالای مهاجرت از یک روستای دره‌شهر در استان ایلام که بازتاب زیادی در رسانه ها و فضای مجازی داشت، پرداخته است؛ آماری که مربوط به سال ۱۳۸۷ است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، همه چیز از اظهارنظر رسول صادقی، عضو هیأت علمی گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران در نهمین کنگره انجمن روانشناسی ایران با بررسی ابعاد اجتماعی مهاجرت و تیتر وب سایت تجارت نیوز شروع شد که نوشته بود: مهاجرت ۱۱۵ نفر از یک روستا به استرالیا / ایران رتبه اول هدررفت سرمایه انسانی را دارد.

اما آنچه باعث شد این خبر در استان ایلام بازتاب داشته باشد، اشاره این جمعیت شناس به مهاجرت شدید مردان یک روستا در استان ایلام بود. وی می گوید: در بسیاری از مناطق کشور با بحثی تحت عنوان فرهنگ مهاجرت مواجه هستیم. در شهرستان دره‌شهر در استان ایلام روستایی را می‌توانم مثال بزنم که ۱۱۵ نفر از جوانان آنها به استرالیا رفته‌اند. ۴۰ نفر از این جوانان که نتوانستند مهاجرت کنند، سال ۲۰۱۵ به صورت غیرقانونی به اروپا رفتند. این روستا اکنون تقریبا ترکیب زنانه دارد.

وی بدون این که نامی از روستای موردنظر بیاورد، در خصوص سردشت در استان کردستان نیز عنوان کرد: در شهرستان سردشت، روستایی داریم که بسیاری از آنها به انگلیس مهاجرت کرده‌اند.

این اظهار نظر همان طور که انتظار می رفت در استان ایلام دارای بازتاب بود و رسانه های متعددی با انتشار بخش هایی از سخنان این استاد دانشگاه و برخی نیز با ارائه تحلیل هایی به آن واکنش نشان دادند.

فرماندار دره شهر تکذیب کرد

ساعاتی بعد اما فرماندار دره شهر در گفتگو با خبرنگاران این موضوع را تکذیب کرد و گفت: ضمن احترام به شخصیت علمی این استاد ارجمند به عرض می‌رسانم این خبر صد در صد کذب و از اساس دروغ است.

هوشنگ طاهری با بیان اینکه بر اساس استعلام از مراجع امنیتی، این‌ چنین روستایی با این حجم از مهاجرت در این شهرستان وجود ندارد، اظهار داشت: با قاطعیت می‌توان گفت کل مهاجران این شهرستان در طول تأسیس آن تا کنون به صد نفر هم نمی‌رسد چه رسد به یک روستا که این آمار از آن منتشر شده است.

وی با تأکید بر اینکه امیدوارم این استاد عزیز جامعه شناس، داده های علمی خود را بر اساس مستندات ارائه و سپس به نتیجه گیری منطقی دست یابد، تصریح کرد: انتظار می رود برای شفاف سازی و رفع ابهام، نام آن روستا را با مختصات دقیق جغرافیایی اعلام کنند.

ردپای مهاجرت از یک روستای بدره به استرالیا

احسان باباخانی، در سال ۹۶ در دوره تحصیل در رشته کارشناسی ارشد مقاله ای نگاشته است که تقریبا تنها سند موجود در خصوص مهاجرت تعداد زیادی از مردم یک روستا در ایلام به استرالیاست که ارزش خوبی دارد و یافته های آن قابل تامل است. وی در خصوص مهاجرت می نویسد: مهاجرت موضوعی تاریخی- اجتماعی است و ذاتاً مسئله اجتماعی نیست. در سرتاسر دنیا، همواره مهاجرت از مکانهای کمتر توسعه یافته به مکانهای توسعه یافته تر سابقه داشته از این پس هم ادامه خواهد داشت؛ بنابراین این پدیده بهنجار است اما تا زمانی که از روند طبیعی خارج نشده باشد. اینجاست که هرگاه روند طبیعی یکباره تغییر کند، این وضعیت نابهنجار می شود. تعداد زیاد افراد مهاجر از روستای آبهر پایین (از توابع شهرستان بدره) توازن طبیعی روستا را بر هم زده است. این حجم مهاجرت حدود ۱۵۰ نفر از یک روستا با جمعیت کمتر از ۹۳۰ نفر در طی دوره زمانی پنج ساله به چه دلیل صورت گرفته است؟

در این مقاله مسأله مهاجرت از این روستا به استرالیا به طور ویژه آمده و تعداد آن را نیز ۱۵۰ نفر اعلام کرده است که از سال ۱۳۸۷ آغاز شده است. وی در ادامه گفته: روستای آبهر پایین یکی از روستاهای شهرستان بدره از استان ایلام است که در طی چند سال اخیر از سال ۱۳۸۷ به بعد شاهد مهاجرت انبوه به کشور استرالیا بوده است. با توجه به سیاست مهاجرپذیری کشور استرالیا در چند سال اخیر سیل مهاجران از روستای آبهر پایین به مقصد استرالیا شکل گرفت به گونه ای که جمعیتی نزدیک به ۱۵۰ نفر در طی چند سال گذشته به استرالیا مهاجرت کردند. شکل گیری این مهاجرتها این گونه بوده است که ابتدا چند نفر از اهالی روستا در سال ۱۳۸۷ مهاجرت کردند و با توجه به ارتباط افراد مهاجر با روستای مبدأ شبکه مهاجران (دوستان و خویشاوندان)، مهاجرت ادامه یافت.

باباخانی ادامه می دهد: بنا به اعلام مرکز آمار در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا در سرشماری این سال، ۹۳۰ نفر (۱۸۱ خانوار) بوده است و طبق گفته های مسئول خانه بهداشت روستا در سال ۱۳۹۴ جمعیت روستا در آخرین آمارگیری ۷۶۶ نفر (۱۹۰ خانوار) برآورد شده است. گفتنی است پس از شکل گیری مهاجرتها به کشور استرالیا موج بعدی مهاجرتها به خارج از کشور نیز از همین روستا شکل گرفت اما این بار به مقصد کشور آلمان، بنابراین اکنون (در سال ۱۳۹۶) روستا با مسائل جدی از قبیل نبود نیروی کار جوان بر هم خوردن نسبت جنسی، پیری جمعیت و... روبه رو شده است.

به گزارش کردپرس، با داده هایی که از این مقاله به دست می آید مشخص است که آمار مهاجرت ۱۱۵ نفر از یک روستای دره شهر به استرالیا در سالهای اخیر نمی تواند درست باشد و گوینده آن با داده هایی قدیمی سعی در تبیین مسأله داشته است که مورد سوءاستفاده قرار گرفت. و اگر مقصود ایشان از اشاره به آمار مهاجرت یک روستا در ایلام همین داده های مربوط به روستای آبهر پایین در شهرستان بدره است، باید گفت که این موج مهاجرتی در سال ۱۳۸۷ در طول مدت ۵ سال رخ داده است و مربوط به امروز نیست.

گزارش: یاسر بابایی 

کد خبر 2764563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha