استاندار کردستان: راه آهن سنندج- همدان برای اقتصاد استان محرک و تحول آفرین/ توجه ویژه رییس جمهور به کردستان

استان کردستان با اشاره به سفر قریب الوقوع رییس جمهور به استان کردستان گفت: پروژه راه آهن تهران- همدان- سنندج که در این سفر به بهره برداری می رسد با توجه به ظرفیت های گردشگری و مرز و معادن در استان از نظر اقتصادی یک پروژه محرک و تحول آفرین است.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در یک مصاحبه ویدیویی که پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر کرده است با بیان اینکه  پروژه راه آهن همدان- سنندج که در حقیقت از تهران به همدان و سنندج می رسد  از دهه 80 عملیات اجرایی آن شروع شده بود و از ابتدای دولت سیزدهم با توجه به  دیون پیمانکاران متوقف شده بود و در طول این 18 سال مجموع پیشرفت آن به 63 درصد رسیده بود.

 استاندار کردستان افزود: در سفر اول ریاست جمهوری به کردستان یکی از مهم ترین مطالبات  استان راه اندازی این پروژه بود که  با تاکید رییس جمهور اعتبارات آن تصویب  و دو ماه بعد از سفر تخصیص آن آغاز شد و خوشبختانه در یک سال گذشته مابقی  پروژه که بیش از 35 درصد بوده به اتمام رسیده است.

وی افزود: خط ریلی تهران- همدان- سنندج آماده است و ایستگاه اصلی این پروژه یعنی ایستگاه سنندج که ایستگاه پایانی است، در این سفر  به بهره برداری می رسد.  در بعد حمل و نقل مسافری این خط ریلی می تواند سالانه 300 هزار نفر را جابجا می کند که در افق 1420 به 800 هزار نفر می رسد و این اتفاق ویژه ای است خصوصا  در بعد گردشگری که استان کردستان ظرفیت های ویژه ای در آن  دارد.

استاندار کردستان با بیان اینکه در بعد حمل و نقل کالا هم که کردستان هم از ظرفیت مرز برخوردار و  هم استان معدنی است و امروز زنجیره فولاد در استان در حال راه اندازی است، ظرفیت این خط ریلی 800 هزار تن است اما در افق 1420 تا 3 میلیون تن ارتقا پیدا می کند که می تواند یک عامل محرک و تحول آفرین در اقتصاد استان باشد.

زارعی کوشا با اشاره به اینکه از نکاتی که همواره تاکید کردم و به اطلاع مردم استان رسانده ام  علاقه ویژه شخص رییس جمهور به مردم استان کردستان است.  این یک شعار نیست و  شاخص دارد و برخی  از شاخص ها همین سفرهای ریاست جمهوری است که در فاصله یک سال و نیم سومین سفر ایشان اتفاق می افتد و این در هیچ دوره ای سابقه نداشته است.

وی افزود: در تخصیص اعتبارات و عملکرد عمرانی استان کردستان اگر با گذشته خودش مقایسه می شود قابل قیاس نیست ما آخرین سال دولت گذشته عملکرد عمرانی 426 میلیارد تومان بوده است در حالی که ما در سال 1401 بر اساس آمار 6 هزار و 214 میلیارد تومان عملکرد عمرانی داشتیم که این جز با توجه ویژه آقای رییس جمهور و دولت به کردستان محقق نمی شد.

زارعی کوشا با بیان اینکه پروژه های بی نام و ظرفیت های سرمایه گذاری بی نام در این استان از یک و سال نیم قبل آغاز شده و معرفی شده، پای سرمایه گذاران بزرگ و هلدینگ ها به استان کردستان باز شده است، گفت: نتیجه این فعالیت ها این شده که ما امروز در آخرین گزارش مرکز آمار که مربوط به نرخ بیکاری در فصل تابستان 1402 توانستیم  به یک عدد کم سابقه برسیم که در  هشت  نه سال گذشته حداقل سابقه نداشته است.

وی گفت: این نرخ در این مدت همواره  بالای 10 درصد بوده و در سال گذشته هم  10.2 درصد بوده اما امسال به 8.8 رسیده است  و امیدواریم این عدد در دو سال آینده روند بهتری داشته باشد.

کد خبر 2762482

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha